Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15442
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКозакевич, О. Р.uk
dc.date.accessioned2020-06-03T19:56:06Z-
dc.date.available2020-06-03T19:56:06Z-
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationКозакевич О. Р. Мереживо і в’язання у декорі лемківського вбрання: етнолокальні та художні особливості [Текст] / О. Р. Козакевич // Art and Design. - 2020. - № 1 (09). - С. 115-128.uk
dc.identifier.issn2617-0272
dc.identifier.urihttps://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15442-
dc.description.abstractМетодологічною основою є принцип системного підходу та комплексного дослідження. Для вивчення предмета дослідження використано порівняльно-історичний та типологічний методи. Аналіз мереживного та в’язаного декору здійснено з застосуванням мистецтвознавчого методу, а саме – метод формального аналізу і частково образно-стилістичного. На основі артефактів з музейних збірок, польових студій та опрацювання наукових джерел визначено основні типологічні групи й типи виробів, які формувалися під впливом етнокультурних та історичних чинників. Окреслено текстильні техніки та технологічні прийоми виготовлення декору із зазначенням спільних і відмінних ознак у порівнянні з народним одягом інших етнографічних груп Карпатського регіону. Проаналізовано художньо-стильові характеристики в’язання і мережива з урахуванням взаємовпливів культур сусідніх етносів та особливостей пограниччя. З’ясовано, що у жіночому одязі мереживо розповсюджено у виготовленні головних уборів, поясного вбрання, сорочок. В’язані спицями вироби побутували у чоловічій одежі переважно західно-південних територій: нараквиці, рукавиці, капці, локально – в’язані спицями шапки «маґерки» та шалики. У створенні мереживних і в’язаних виробів уживали й загальнопоширені техніки та технічні прийоми, характерні для Гуцульщини чи Бойківщини: в’язання спицями, плетіння рукавиць «на лабі», «на дощечці». Натомість вишивальний прийом «англійський гапт» з «вирізуванням» властивий лише для лемківських, переважно центрально-західних, теренів. Наукова новизна полягає у введені у науковий обіг матеріалів про лемківське народне вбрання, відомостей зразків мережива та в’язання, що розкривають художнє різноманіття одягового мистецтва Лемківщини. Дослідження дозволяє розширити знання про традиційний одяг лемків, його декор та текстильне виробництво зокрема; про осередки виготовлення окремих типів вбрання з застосуванням ажурного і в’язаного оздоблення, що сприяє залученню отриманих відомостей у вивченні народного вбрання Лемківщини.uk
dc.description.abstractМетодологическим основанием является принцип системного подхода и комплексного исследования. Для изучения предмета исследования задействованы сравнительно-исторический и типологический методы. Анализ кружевного и вязаного декора осуществлен с использованием искусствоведческого метода, а именно – метода формального анализа и частично образно-стилистического. На основании артефактов из музейных коллекций, полевых экспедиций и изучения научных источников определены ведущие типологические группы и типы изделий, которые формировались под влиянием этнокультурных и исторических факторов. Очерчены текстильные техники и технологические приемы изготовления декора с определением общих и отличительных черт в сравнении с народной одеждой других этнографических групп Карпатского региона. Проанализированы художественно-стилистические характеристики вязания и кружева, учитывая взаимовлияние культур соседствующих этносов и особенностей пограничья. Определено, что в женской одежде кружево распространено в изготовлении головных уборов, поясной одежды, рубашек. Вязанные спицами изделия бытовали в мужской одежде главным образом западно-южных территорий: «нараквицы», рукавицы, «капци», локально – вязанные спицами шапки «магерки» и шарфики. В создании ажурных и вязаных изделий использовали и широко распространенные техники и технические приемы, характерные для Гуцульщины и Бойковщины: вязание спицами, плетение рукавиц «на лабе», «на дощечке». Вышивальный прием «английский гапт» с «вырезанием» характерный, главным образом, для центрально-западных территорий. Научная новизна состоит в введении в научный оборот материалов о лемковской народной одежде, информации о артефактах кружевного и вязанного декора, что раскрывают художественное разнообразие традиционного костюма Лемковщины. Исследование дает возможность расширить знания о традиционной одежде лемков и о текстильном производстве в частности, об очагах изготовления отдельных типов одежды с использованием ажурного и вязанного декора, что способствует введению полученных материалов для изучения народного костюма Лемковщины.ru
dc.description.abstractLocal and art features of Lemko`s region traditional clothing décor are studied. The attention is given to lace and knit décor, which gave the clothing components a unique and often was the artistic accent in Lemko clothing complexes. The methodological basis of the study is the principle of systematic approach and comprehensive research. The comparative-historical and typological methods was used for study the research subject. The analysis of lace and knit décor was done using the art study method. The main typological groups and items` types formed under the influence of ethno-cultural and historical factors were determined based on artifacts from museum collections, field studios and scientific sources. The décor made textile techniques and technological methods are outlined, with pointed of common and distinctive features in comparison with folk clothing of the Carpathian region`s other ethnographic groups. Artistic and stylistic characteristics of knitting and lace are analyzed, taking into account the interplay of neighbouring ethnicities cultures and border features. It is studied out that the lace was common in female clothing in the production of the headwear, the waist wear and shirts. Knitting items in male clothing mainly in the south-western Lemko`s territories were used. There were naracvytsias, mittens, socks, locally were used knitting hats “megerka” and scarves. In the creation of lace and knit items they used common techniques and technical methods peculiar to Hutsul`s and Boiko`s regions: knitting, crocheting gloves “on the laba”, “on the board”. Instead, the embroidery methods called “English hapt” with “cut out’ was typical only for the Lemko`s, mainly central-western, territories. Scientific novelty consists in the introduction into the scientific circulation of materials about Lemko folk clothing. The focus is on the lace and knit décor that reveals the artistic diversity of Lemko`s region clothing art. The study allows expanding the knowledge of Lemko traditional clothing and textile production, in particular, about the centers of made some types of clothing with openwork and knitting. This contributes to use the receives information in the further study of Lemko`s region traditional clothing.en
dc.languageuk
dc.subjectЛемківщинаuk
dc.subjectоздобленняuk
dc.subjectажурuk
dc.subjectмереживоuk
dc.subjectнародний одягuk
dc.subjectв’язанняuk
dc.subjectтекстильні технікиuk
dc.subjectпограниччяuk
dc.subjectетнокультурні впливиuk
dc.subjectлокальні ознакиuk
dc.subjectтрадиціяuk
dc.subjectЛемковщинаru
dc.subjectукрашениеru
dc.subjectкружевоru
dc.subjectнародная одеждаru
dc.subjectвязаниеru
dc.subjectтекстильные техникиru
dc.subjectпограничьеru
dc.subjectэтнокультурные влиянияru
dc.subjectлокальные характеристикиru
dc.subjectтрадицияru
dc.subjectLemko`s regionen
dc.subjectdecoren
dc.subjectopenworken
dc.subjectlaceen
dc.subjectfolk clothingen
dc.subjectknittingen
dc.subjecttextile techniquesen
dc.subjectborderen
dc.subjectethno-cultural influencesen
dc.subjectlocal featuresen
dc.subjecttraditionen
dc.titleМереживо і в’язання у декорі лемківського вбрання: етнолокальні та художні особливостіuk
dc.title.alternativeLace and knitting in Lemko`s clothing decor: ethnic local and art features
dc.title.alternativeКружево и вязание в декоре лемковской одежды: этнолокальные и художественные особенности
dc.typeArticle
local.contributor.altauthorKozakevych, O. R.en
local.subject.sectionМистецтвознавство. Технічні наукиuk
local.sourceArt and Designuk
local.source.number№ 1 (09)uk
local.identifier.doi10.30857/2617-0272.2020.1.9
local.subject.method0
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
artdes_2020_N1_P115-128.pdf687,19 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.