Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25284
Назва: Методологічні основи управління якістю бізнес-процесів на підприємствах легкої промисловості в контексті реалізації цілей сталого розвитку
Інші назви: Methodological foundations of quality management of business processes at fashion industry enterprises in the context of the implementation of sustainable development goals
Автори: Бондаренко, Світлана Михайлівна
Ключові слова: якість
бізнес-процес
сталий розвиток
управління якістю бізнес-процесів
принципи сталого розвитку
екологізація управління якістю
стандартизація
система управління якістю
міжнародні стандарти ISO
всеохоплююче управління якістю TQM
стейкхолдери
інтегральний показник якості бізнес-процесів
легка промисловість
бережливе виробництво
шість сигма
quality
business process
sustainable development
quality management of business processes
principles of sustainable development
greening of quality management
standardization
quality management system
ISO standards
TQM
stakeholders
integral indicator of the quality of business processes
fashion industry
lean manufacturing
six sigma
Дата публікації: 2023
Бібліографічний опис: Бондаренко С. М. Методологічні основи управління якістю бізнес-процесів на підприємствах легкої промисловості в контексті реалізації цілей сталого розвитку : дис. ... д-ра економічних наук : 08.00.04 - економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) : захист 10.08.2023 / Бондаренко Світлана Михайлівна ; КНУТД. – Київ, 2023. – 633 с.
Короткий огляд (реферат): Дисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методологічних та практичних засад управління якістю бізнес-процесів на підприємствах в контексті реалізації цілей сталого розвитку. Актуальність теми дослідження пояснюється тим, що підвищення конкурентоспроможності національної економіки України значною мірою забезпечується посиленням конкурентоспроможності вітчизняних підприємств та організацій. Вирішальним чинником конкурентоспроможності виробників є якість продукції, що виробляється, та послуг, що надаються. Інтенсивна конкуренція на глобальних ринках спонукає підприємства до переходу від управління якістю продукції до управління якістю бізнес-процесів. Сталий розвиток та перемогу у конкурентній боротьбі в умовах глобалізації та міжнародного поділу праці можуть забезпечити тільки підприємства, які системно управляють якістю бізнес-процесів, що дає змогу випускати якісні, екологічно безпечні вироби в етичний спосіб. У сучасних умовах важко вважати якісною продукцію, яка хоч і задовольняє потреби споживачів у відповідності до свого призначення, проте наносить шкоду навколишньому природньому середовищу, виготовлена підпільно, з порушенням норм законодавства, не в етичний спосіб, при здійсненні бізнес-процесів створення якої застосовується примусова праця, дитячий труд. Жодне підприємство, не націлене на високу якість продукції, екологізацію та прозорість процесів її виробництва не може розраховувати на успіх у бізнесі, бо цього вимагають його стейкхолдери. Досягти високої якості бізнес-процесів можливо у тому випадку, коли підприємства будуть мати сучасні системи управління якістю, які інтегровані з іншими управлінськими та виробничими системами, імплементовані у систему загального управління, відповідають вимогам міжнародних стандартів ISO 9000. Інтеграція системи управління якістю з системою бережливе виробництво плюс шість сигма, дає змогу сформувати систему управління якістю бізнес-процесів на принципах сталого розвитку і забезпечить вирішення таких завдань, як задоволення вимог споживачів і всіх інших стейкхолдерів, підвищення якості і зниження варіабельності бізнес-процесів, раціональне використання та економія всіх видів ресурсів, зменшення марнотратства та ін. Для формування системи управління якістю бізнес-процесів на принципах сталого розвитку важливим питанням є оцінка якості бізнес-процесів, яка дає змогу зробити висновки щодо якості бізнес-процесів та приймати на її основі ефективні управлінські рішення щодо забезпечення якості. Дисертаційну роботу виконано відповідно до планів наукових досліджень за держбюджетною темою НДР ДБ 16.04.76 номер державної реєстрації 0122U001238 "риватно-державні партнерства у сфері природокористування як основа імплементації еколого-економічної безпекової доктрини розвитку України", МОНУ, 2022-2023 рр., де автором розроблені питання визначення форм і методів партнерства підприємств легкої промисловості зі стейкхолдерами; за ініціативною темою 0122U001239 "Сучасні практики управління корпоративною відповідальністю та сталий розвиток бізнесу в умовах глобалізації та цифровізації", де автором досліджено питання впливу якості на корпоративну культуру та сталий розвиток підприємства; за темою "Удосконалення організаційно-економічного забезпечення управлінських рішень господарюючих суб’єктів в умовах геополітичних викликів", номер державної реєстрації 0118U000231, де автором розроблені питання формування та удосконалення сучасних систем управління якістю. Метою роботи є розробка цілісної наукової концепції управління якістю бізнес-процесів на підприємствах легкої промисловості в контексті реалізації цілей сталого розвитку. Об’єктом дослідження є процеси управління якістю на підприємствах легкої промисловості. Предметом дослідження є теоретико-методологічні та практичні питання управління якістю на підприємствах легкої промисловості в контексті реалізації цілей сталого розвитку. Застосування загально-наукових та спеціальних методів дослідження, аналіз та обробка інформаційної бази дали змогу забезпечити наукову достовірність дослідження, практичну цінність рекомендацій та обґрунтованість отриманих висновків. В роботі розроблено концептуальні положення формування системи управління якістю бізнес-процесів, сформована на принципах сталого розвитку, яка відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015, складається з підсистем управління якістю і бережливого виробництва плюс шість сигма, інтеграція яких формується на основі їх спільних цілей та використанні ідентичності циклів управління PDCA і DMAIC, і виступає інструментом забезпечення сталого розвитку підприємств легкої промисловості; цілями системи є забезпечення високої якості бізнес-процесів та продукції, збалансоване задоволення вимог споживачів, а також всіх інших стейкхолдерів (персоналу, постачальників, посередників, державних органів, місцевих громад та ін.), раціональне використання ресурсів, уникнення марнотратства, захист довкілля, що у комплексі забезпечить імплементацію цілей сталого розвитку та принципів Глобального договору ООН в практику українських підприємств; сформовано методологічні положення формування системи управління якістю бізнес-процесів на засадах сталого розвитку підприємств легкої промисловості, які базуються на принципах орієнтації на замовників, лідерства, задіяності персоналу, процесного підходу, поліпшення, прийняття рішень на підставі фактичних даних, керування взаємовідносинами, екологізації управління якістю, оптимізації бізнес-процесів, ризик-орієнтованого мислення, гнучкого управління якістю, розвитку креативності персоналу, цифровізації діяльності, маркетингового підходу; передбачають застосування загальних (адміністративних, економічних та виховних) та специфічних (6 сигма, QFD-аналіз, FMEA-аналіз, діаграма Ісікави, діаграма Парето, кайдзен, 5S, ТРМ, реінжиніринг, бенчмаркінг) методів для всеохоплюючого управління якістю; запропоновано алгоритмічну послідовність формування системи управління якістю бізнес-процесів в контексті досягнення цілей сталого розвитку підприємств легкої промисловості, яка передбачає такі основні етапи як внесення змін до організаційної структури управління підприємством, виділення необхідних ресурсів, ідентифікацію бізнес-процесів, розробку документації, підготовку звітності зі сталого розвитку, проведення внутрішніх аудитів, моніторинг результативності процесів, впровадження бережливого виробництва плюс шість сигма, сертифікацію системи управління якістю бізнес-процесів на принципах сталого розвитку. Переваги розробленої послідовності полягають у можливості підприємства забезпечувати підвищення якості бізнес-процесів, і, відповідно, продукції, та реалізацію дезагрегованих цілей сталого розвитку. Обґрунтовано доцільність процесів інтеграції системи управління якістю та системи бережливого виробництва плюс шість сигма, в основі яких покладено такі цілі як: задоволення потреб споживачів, організацію виробництва на основі попиту, концентрування виробника на діях, які формують цінність продукції для споживачів, побудову карт створення цінності VSM та контрольних карт В. Шухарта, розрахунок показників відтворюваності бізнес-процесів, наявність візуалізації та дисципліни на робочих місцях, що призводить до зниження варіабельності процесів, стабілізації характеристик продукції, бережливого ставлення до ресурсів. Удосконалено концептуально-аналітичну модель поведінки споживачів продукції легкої промисловості, що на відміну від існуючої, передбачає дослідження раціональних та ірраціональних дій споживачів, які розглядаються у поєднанні, враховує не тільки задоволення їх потреб, але й отримання позитивних емоцій та можливість виникнення захопленості продукцією. Перевагою запропонованої моделі є врахування екологічних вимог споживачів до продукції щодо безпечності виробів, впливу на навколишнє природнє середовище, прозорості та етичності виготовлення. Це сприятиме більш повному розумінню виробником потреб, переваг та інтересів споживачів, що, в свою чергу, сприяє підвищенню репутації виробника, зростанню фінансово-економічних показників роботи підприємства, зменшенню втрат від нереалізованої вчасно продукції. Удосконалено методику оцінки якості бізнес-процесів на підприємствах легкої промисловості, яка на відміну від існуючих, базується на теорії бажаності, передбачає акцент на показниках екологізації бізнес-процесів та включає такі етапи оцінки: визначення переліку показників, оцінювання їх величини, визначення нормованих значень, розрахунок групових та інтегрального показників, аналіз отриманих результатів, розробку заходів з поліпшення бізнес-процесів. Це дасть можливість сформувати систему еколого-економічного управління якістю бізнес-процесів на основі сучасного бачення. Запропоновано методичний підхід щодо забезпечення швидкого реагування виробника на зміни переваг споживачів та тенденцій у моді, використовуючи системи прогнозування коливань попиту з максимальною точністю на основі великих даних та теорії вірусів, що дало змогу виокремити чинники, які впливають на захопленість споживачів виробами легкої промисловості. Запропоновано процедури використання статистичних методів управління якістю на підприємствах легкої промисловості, зокрема біноміального розподілу – для виявлення попиту на продукцію легкої промисловості та вибіркового контролю якості; розподілу Пуассона – для визначення кількості дефектів на один виріб; нормального розподілу – для побудови розмірно-повнотного асортименту взуття для кожної статево-вікової групи, що дасть змогу приймати ефективні управлінські рішення на підставі фактичних даних, посприяє організації на підприємстві легкої промисловості вибіркового приймального контролю якості вхідної сировини, матеріалів, напівфабрикатів, готової продукції, контрольними нормативними якого є приймальне число, приймальний рівень дефектності, ризик виробників та ризик споживачів. Удосконалено ланцюг Е. Демінга впливу підвищення якості бізнес-процесів на економічні показники діяльності підприємства, який доповнено ланками, що відображають вплив поліпшення якості бізнес-процесів на соціальні та екологічні показники, що дало змогу довести позитивний вплив підвищення якості на сталий розвиток у розрізі економічних, екологічних та соціальних аспектів. Запропоновано прийоми інкорпорації моделі EFQM в систему моніторингу діяльності підприємств легкої промисловості на основі врахуванням галузевої специфіки, з використанням експертного методу, що дасть змогу більш точно оцінити відповідність діяльності підприємств легкої промисловості європейським вимогам і критеріям ідеальної організації згідно підходів країн Європейського Союзу та світу; розроблено підходи до впровадження креативних методів організації партнерства підприємств легкої промисловості зі стейкхолдерами, зокрема, рекомендовано: застосування додатків для самостійного проєктування споживачами виробів у відповідності до своїх смаків, тривимірного моделювання та проєктування виробів легкої промисловості; анкетування та опитування споживачів; гейміфікацію процесів; краудтехнології; надання консультацій споживачам для формування їх іміджу. Це сприятиме покращенню відносин зі стейкхолдерами, підвищенню економічних показників роботи підприємства та забезпеченню сталого розвитку; удосконалено структурування функції якості QFD стосовно виробів легкої промисловості із застосуванням матричного підходу для врахування вимог споживачів на етапі планування і проєктування виробу та технології його виробництва, що на відміну від існуючого, пов’язує вимоги споживачів до продукції не тільки з технічними, але і екологічними показниками і параметрами процесу її виготовлення, а також включає такі показники як міцність, дизайн, гнучкість, маса, екологічність матеріалів, етичність в ланцюгах постачань для підвищення задоволеності споживачів продукцію легкої промисловості. Доповнено категоріально-понятійний апарат теорії управління якістю, через уточнення низки понять, зокрема "якість бізнес-процесу", "система управління якістю бізнес-процесів на принципах сталого розвитку", "екологізація управління якістю", "управління якістю бізнес-процесів в контексті реалізації цілей сталого розвитку", "еколого-економічне управління якістю»", які конкретизують екологічний аспект якості, поглиблюють і точніше відображають комплексність даного поняття. Так, поняття "управління якістю бізнес-процесів в контексті реалізації цілей сталого розвитку" на відміну від існуючих тлумачень, розглядається як скоординовані дії з планування, виконання, контролю, мотивації діяльності щодо якості бізнес-процесу з метою збалансованого задоволення потреб стейкхолдерів та здійснення поставлених цілей в сфері сталого розвитку. Основні результати дисертаційної роботи опубліковано в 63 наукових працях, серед них: 3 колективні монографії; 8 статей у наукових фахових виданнях, які входять до міжнародних наукометричних баз даних Scopus та Web of Science; 32 статті у наукових фахових виданнях України; 20 праць апробаційного характеру. Загальний обсяг, що належить автору, становить 23,64 друк. арк.
The dissertation is devoted to the justification of the theoretical, methodological and practical principles of quality management of business processes at enterprises in the context of the implementation of sustainable development goals. The relevance of the research topic is explained by the fact that increasing the competitiveness of the national economy of Ukraine is largely ensured by strengthening the competitiveness of domestic enterprises and organizations. The decisive factor in the competitiveness of manufacturers is the quality of the products produced and the services provided. Intense competition on global markets prompts enterprises to transition from product quality management to business process quality management. Sustainable development and victory in competition in the conditions of globalization and international division of labor can be ensured only by enterprises that systematically manage the quality of business processes, which makes it possible to produce high-quality, environmentally safe products in an ethical manner. In modern conditions, it is difficult to consider high-quality products that, although they meet the needs of consumers in accordance with their purpose, but cause damage to the surrounding natural environment, are manufactured underground, in violation of legal norms, in an unethical way, in the implementation of business processes of the creation of which forced labor is used, child labor. No enterprise that does not aim for high product quality, environmental protection and transparency of its production processes can expect to succeed in business, because this is what its stakeholders demand. Achieving high quality of business processes is possible if enterprises have modern quality management systems that are integrated with other management and production systems, implemented in the general management system, and meet the requirements of ISO 9000 standards. The integration of the quality management system with the system of lean production plus six sigma makes it possible to form a system of quality management of business processes based on the principles of sustainable development and will ensure the solution of such tasks as meeting the requirements of consumers and all other stakeholders, improving the quality and reducing the variability of business processes, rational use and saving of all types of resources, reduction of wastage, etc. For the formation of a system for managing the quality of business processes based on the principles of sustainable development, an important issue is the assessment of the quality of business processes, which makes it possible to draw conclusions about the quality of business processes and make effective management decisions on the basis of quality assurance. The dissertation work was carried out in accordance with the plans of scientific research on the state budget topic of the 16.04.76 state registration number 0122U001238 "Private-state partnerships in the field of nature management as a basis for the implementation of the ecological and economic security doctrine of the development of Ukraine", MESU, 2022-2023, where the author issues of defining the forms and methods of partnership of fashion industry enterprises with stakeholders have been developed; on the initiative topic 0122U001239 "Modern practices of corporate responsibility management and sustainable business development in the conditions of globalization and digitalization", where the author investigated the issue of the impact of quality on corporate culture and sustainable development of the enterprise; on the topic "Improving the organizational and economic support of management decisions of business entities in the conditions of geopolitical challenges", state registration number 0118U000231, where the author developed issues of forming and improving modern quality management systems. The purpose of the work is to develop a holistic scientific concept of quality management of business processes at fashion industry enterprises in the context of the implementation of sustainable development goals. The object of the study is quality management processes at fashion industry enterprises. The subject of the study is theoretical, methodological and practical issues of quality management at fashion industry enterprises in the context of the implementation of sustainable development goals. The application of general scientific and special research methods, analysis and processing of the information base made it possible to ensure the scientific reliability of the research, the practical value of the recommendations and the validity of the conclusions obtained. In the study, the conceptual provisions of the formation of the quality management system of business processes, formed on the principles of sustainable development, which meets the requirements of the international standard ISO 9001:2015, consists of subsystems of quality management and lean production plus six sigma, and acts as a tool for ensuring the sustainable development of fashion industry enterprises are developed; the goals of the system are to ensure the high quality of business processes and products, balanced satisfaction of the requirements of consumers, as well as all other stakeholders (staff, suppliers, intermediaries, state bodies, local communities, etc.), rational use of resources, avoidance of waste, protection of the environment, which combined will ensure the implementation of the Sustainable Development Goals and the principles of the UN Global Compact in the practice of Ukrainian enterprises. The methodological provisions of the quality management system of business processes were formed on the basis of the sustainable development of fashion industry enterprises, which consists of subsystems of quality management and lean production plus six sigma, the integration of which is formed on the basis of their common goals and the use of the identity of the PDCA and DMAIC management cycles. The methodological provisions provide for the development of a system of quality management of business processes based on the principles of sustainable development and the development of structural and logical schemes for the formation of the subsystem of quality management and the subsystem of lean production plus six sigma using a systemic approach, methods of induction and deduction. An algorithmic sequence of the formation of a system for managing the quality of business processes in the context of achieving the goals of sustainable development of fashion industry enterprises is proposed, which includes such main stages as: making changes to the organizational structure of enterprise management, allocation of necessary resources, identification of business processes, development of documentation, preparation of sustainable reporting development, conducting internal audits, monitoring the effectiveness of processes, implementing lean production plus six sigma, certification of the quality management system of business processes based on the principles of sustainable development. The advantages of the developed sequence are the ability of the enterprise to ensure the improvement of the quality of business processes and, accordingly, products, and the implementation of disaggregated sustainable development goals. The expediency of the processes of integration of the quality management system and the lean production system plus six sigma proven. The processes are based on such goals as: satisfaction of consumer needs, organization of production based on demand, concentration of the manufacturer on actions that form the value of products for consumers, construction of VSM value creation maps and control charts of W. Shewhart, calculation of indicators of reproducibility of business processes, presence of visualization and discipline at workplaces, which leads to a decrease in process variability, stabilization of product characteristics, and a careful attitude to resources. The conceptual and analytical model of the behavior of consumers of fashion industry products has been improved, which, unlike the existing one, involves the study of rational and irrational actions of consumers, which are considered in combination, takes into account not only the satisfaction of their needs, but also the receipt of positive emotions and the possibility of the emergence of enthusiasm for products. The advantage of the proposed model is taking into account the environmental requirements of consumers for products regarding product safety, impact on the surrounding natural environment, transparency and ethical manufacturing. This will contribute to a more complete understanding by the manufacturer of the needs, benefits and interests of consumers, which, in turn, contributes to the improvement of the manufacturer's reputation, the growth of the financial and economic performance of the enterprise, and the reduction of losses from products not sold on time. The methodology for assessing the quality of business processes at fashion industry enterprises has been improved, which, unlike the existing ones, provides for an emphasis on indicators of environmentalization of business processes, is based on the theory of desirability and includes the following stages of evaluation: determining the list of indicators, evaluating their value, determining normalized values, calculating group and integral indicators, analysis of the obtained results, development of measures to improve business processes. This will make it possible to form a system of ecological and economic management of the quality of business processes based on a modern vision. A methodical approach is proposed to ensure a quick response of the manufacturer to changes in consumer preferences and trends in fashion, using systems for forecasting demand fluctuations with maximum accuracy based on big data and the theory of viruses, which made it possible to single out the factors that affect consumer enthusiasm for fashion industry products. Procedures for using statistical methods of quality management at fashion industry enterprises are proposed, in particular, binomial distribution – to identify demand for fashion industry products and selective quality control; poisson distribution – to determine the number of defects per product; normal distribution – to build a size-complete range of shoes for each gender and age group, which will make it possible to make effective management decisions based on factual data, will contribute to the organization of selective acceptance quality control of incoming raw materials, materials, semi-finished products, finished products, control standards of which are the acceptance number, the acceptance level of defectiveness, the risk of producers and the risk of consumers. E. Deming's chain of the influence of improving the quality of business processes on the economic indicators of the enterprise's activity was improved, which was supplemented with links reflecting the impact of improving the quality of business processes on social and environmental indicators, which made it possible to prove the positive impact of improving the quality on sustainable development in terms of economic, environmental and social aspects. Techniques for incorporating the EFQM model into the system of monitoring the activities of fashion industry enterprises are proposed, based on taking into account the specifics of the industry, using an expert method, which will make it possible to more accurately assess the compliance of the activities of fashion industry enterprises with European requirements and criteria of an ideal organization according to the approaches of European Union countries and the world. Approaches to the implementation of creative methods of organizing the partnership of fashion industry enterprises with stakeholders have been developed, in particular, the following are recommended: the use of applications for independent design of products by consumers in accordance with their tastes, three-dimensional modeling and design of fashion industry products; questionnaires and surveys of consumers; gamification of processes; crude technologies; providing consultation to consumers to shape image. This will contribute to improving relations with stakeholders, increasing the economic performance of the enterprise and ensuring sustainable development. The structuring of the QFD quality function for fashion industry products has been improved using matrix approach to take into account consumer requirements at the stage of planning and designing the product and its production technology, which, unlike the existing one, links consumer requirements to products not only with technical, but also with environmental indicators and parameters of the process of its manufacture, and also includes such indicators as strength, design, flexibility, weight, environmental friendliness of materials, ethics in supply chains to increase consumer satisfaction of fashion industry products. The categorical and conceptual apparatus of the theory of quality management has been supplemented by clarifying a number of concepts, in particular "quality of business process", "business process quality management system based on the principles of sustainable development", "greening of quality management", "business process quality management in the context of implementation goals of sustainable development", "ecological and economic quality management", which specify the ecological aspect of quality, deepen and more accurately reflect the complexity of this concept. Thus, the concept of "management of the quality of business processes in the context of the implementation of the goals of sustainable development", in contrast to existing interpretations, is considered as coordinated actions for planning, execution, control, motivation of activities related to the quality of the business process with the aim of balanced satisfaction of the needs of stakeholders and the realization of the set goals in the field of sustainable development. The main results of the dissertation work were published in 63 scientific works, among them: 3 collective monographs; 8 articles in specialized scientific publications, which are included in the international scientometric databases Scopus and Web of Science; 32 articles in scientific and professional publications of Ukraine; 20 works of approbation nature. The total volume owned by the author is 23,64 print sheets.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25284
Faculty: Факультет управління та бізнес-дизайну
Department: Кафедра управління та смарт-інновацій
Розташовується у зібраннях:Автореферати та дисертації
Кафедра управління та смарт-інновацій (УСІ)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dysertatsiia_Bondarenko_SM.pdf10,21 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.