Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27042
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.advisorСмирна, Леся В'ячеславівна-
dc.contributor.authorМулкохайнен, Вікторія Анатоліївна-
dc.date.accessioned2024-08-06T12:21:48Z-
dc.date.available2024-08-06T12:21:48Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationМулкохайнен В. А. Дизайн книги у контексті української проєктної культури 1950-х – 2020-х років : дис. ... д-ра мистецтвознавства : 17.00.07 – Дизайн : захист 30.08.2024 / Мулкохайнен Вікторія Анатоліївна ; КНУТД. – Київ, 2024. – 579 с.uk
dc.identifier.urihttps://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27042-
dc.description.abstractУ дисертації висвітлено трансформаційні процеси і специфічні прояви в дизайні української книги у контексті вітчизняної проєктної культури 1950-х – 2020-х років, оскільки саме з другої половини ХХ століття дизайн книги сформувався в Україні як цілісне і повноцінне явище. Зокрема, цей період позначився в українському художньому просторі появою яскравих, самобутніх митців, чия творчість розкриває вже нові змісти, не лише демонструючи образно-естетичну самоцінність, а й провокуючи подальші наукові дискусії та дослідження. Доробок кожного з цих майстрів складає сьогодні унікальне явище, яке через призму авторської творчої концепції розкриває феномен часу. Наведені приклади творчих проєктів є концептуально показовими для даного дослідження, адже досить виразно окреслюють потужності художнього простору аналізованого періоду і книжкову проєктну культуру у розмаїтті мистецьких вимірів, що не лише визначає періоди розвитку вітчизняного дизайну книги та пов’язану з ним проблематику, а й пропонує нові вектори наукових досліджень. У дисертаційній роботі доведено, що прогрес книговидавничої галузі у кожній країні завжди пов’язаний з активізацією національної самоідентифікації, пошуком додаткових репрезентативних можливостей культури держави, організацією своєрідної арт-платформи для мистецького діалогу серед світових учасників культурно-мистецького процесу. Адже книга, завдяки потужному візуально-інформаційному потенціалу, здатна не лише ефективно доносити думку до широких мас читачів, а й сприяти створенню іміджу держави, утверджуючи її позицію на різних комунікативних рівнях, що сьогодні є надважливим для України. Порушена наукова проблема висвітлюється через вивчення книжкового дизайну в його проєктному, художньо-образному, конструктивному, іміджетворчому, візуально-комунікативному, агітаційному та інших аспектах, що з сучасною стрімкою динамікою впровадження інноваційних технологій проєктування набуває особливо актуального значення. У ході дослідження було опрацьовано дві групи джерел (зразки книжкової графіки, створені на теренах України протягом 1950-х – 2020-х років, представлені в окремих колекціях музеїв, у приватних зібраннях, в архівах окремих видавництв і бібліотечних фондах, та група зразків книжкової графіки, експонованих у просторі книжкових виставок, ярмарків та фестивалів, а також опублікованих на тематичних веб-сторінках ЗМІ, на офіційних сайтах книжкових видавництв, інших дотичних до галузі книговидання державних та приватних установ, оприлюднені у матеріалах приватних колекцій), на основі чого зроблено відповідні висновки. Проаналізовано принципи художнього оформлення книги 1950-х – 1980-х років. Наголошено, що на тлі в цілому низької поліграфічної потужності книговидавничих підприємств цього періоду художникам книги вдалося досягти високих результатів у зовнішньому вирішенні книжкового блоку. З початком 1960-х рр. художня образність книги у радянській Україні набула справжньої мистецької цінності, продемонстрованої високою культурою виконання графічних компонентів її ансамблю – як самих ілюстрацій, книжкового декору (домінування естампних технік), так і шрифтових композицій (художники-графіки В. Юрчишин, Н. Лопухова, В. Чебаник, В. Перевальський та ін.). З’ясовано, що період 1970-х – 1980 рр. позначився у галузі українського книговидання помітною художньою еволюцією, що відобразилася ускладненням архітектурно-архітектонічної організації книги, впровадженням інноваційних художньо-проєктних засобів. Серед яскравих представників цього часового відрізку – В. Лопата, С. Якутович, М. Стороженко, О. Івахненко, В. Гордійчук, І. Вишинський, Г. Галинська, І. Остафійчук, А. Чебикін, В. Мітченко та інші. Визначено, що художньо-проєктні прояви українських книжкових видань мають наскрізну трансформативну траєкторію від давньої книги до сучасної через низку етапних подій, що розкривається в історико-контекстуальному аспекті дослідження для об’єктивного відтворення ретроспективного вектора розвитку вітчизняного дизайну книги з урахуванням історичного підґрунтя. Доведено, що художники-дизайнери української книги (Г. Якутович, В. Юрчишин, В. Чебаник, В. Лопата, С. Якутович, І. Остафійчук, В. Мітченко, В. Перевальський, К. Лавро, А. Будник та інші) впродовж останніх сімдесяти років активно інтерпретували й творчо переосмислювали досвід попередників, акцентуючи при цьому питання форми, пластичного моделювання, архітектури й архітектоніки книги, її нових проєктних різновидів, графічної семантики, а також проблеми стилізації, образних характеристик та ергономічності проєктів. Запропоновано систематизацію художньо-проєктних засобів за трьома основними категоріями: графіка (ілюстрації, декоративне оздоблення, художньо-виразні засоби); конструкція (функціональність та структурно-формальне вирішення кодексу з усіма супутніми елементами у контексті архітектури книги); верстка (взаєморозташування текстово-зображувальних блоків, типографіка, композиція розворотів та цілісність книжкового ансамблю). Досліджено художньо-проєктну специфіку дизайну книги першого десятиліття незалежності України, що у графічному аспекті відобразилося загальним скороченням візуальної складової, пріоритетом національних мотивів та полістилістичними проявами, появою нових графічних технік, пов’язаних з активною комп’ютеризацією галузі дизайну, міксуванням традиційних та інноваційних творчих підходів, трансформацією графічного наративу у метанаратив. Верстка таких видань презентує автоматизацію всіх процесів, завдяки використанню спеціалізованих комп’ютерних програм, застосування нових прийомів (складна модульна сітка, асиметрична композиція тощо), спотворення макетних пропорцій з метою економії друкарських витрат, композиційну спрощеність, натомість – складну гілковидну організацію тексту (так званий гіпертекст). Проаналізовано вплив трансформацій книговидавничої галузі на розвиток книжкового дизайну пострадянської України на прикладі видавництв "Дніпро", "Веселка", "Наукова думка", "Мистецтво", "Основи", "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА", ВД "АДЕФ-Україна", "Грані-Т", "Ранок", "Vivat", "Клуб сімейного дозвілля", "Фоліо", "Балтія-Друк", "Родовід", "Видавництво Старого Лева", "Навчальна книга – Богдан", "Промінь" ("Січ"), "Дніпрокнига", "Маяк", "Guttenbergz". Виявлено синтетичний характер книговидавничої діяльності в Україні з урахуванням впливу загальнодержавного культурного процесу, оскільки сьогодні "успішна" книга відбувається, зокрема, завдяки відповідній івент-підтримці. Досліджено регіональні особливості дизайну української книги середини ХХ – початку ХХІ століть. Розкрито сутність локальних регіональних проявів в оформленні книжкових видань у провідних вітчизняних графічних школах (київській, львівській, харківській, одеській, дніпропетровській) з притаманними для них концептуальними стратегіями, проєктно-візуальними домінантами, художньо-стилістичними пріоритетами. Охарактеризовано творчі осередки художніх шкіл регіонів країни; виділено наймасштабніші графічні школи, які виразно презентують індивідуальну художню стратегію книжкової справи та вимагають наукового вивчення. Зазначено, що локально-географічний розвиток української книжкової графіки потребує системного аналізу умовно окреслених творчих інституцій, які мають власне мистецьке і проєктувальне обличчя, а також індивідуальну траєкторію розвитку, пов’язану з історико-культурними та соціально-політичними чинниками. Визначено, що умовне поняття творчої школи передбачає виокремлення характерних художніх рис та методів, персональний розбір творчого доробку відповідних митців, формуючи у такий спосіб своєрідну мистецьку інституцію. Розглянуто творчість художників у жанрах книжкової ілюстрації; проаналізовано авторські твори українських митців. Визначено та систематизовано регіональні домінанти українського книжкового дизайну, наведено аналітичну авторську схему. Зафіксовано особливості регіонального впливу у проєктуванні та виробництві книги як сучасного дизайн-продукту; відзначено унікальність кожної з творчих шкіл майстрів української книги у розвитку проєктної культури та сучасних інноваційних технологій. Виявлено, що український книжковий дизайн сьогодні являє собою емоційно насичене та художньо неоднорідне явище. Доведено, що розмаїття доступних художніх технік і прийомів, нове осмислення класичних теоретичних положень книжкової справи, жанрові трансформації, активне освоєння прогресивних поліграфічних технологій наразі спричинили появу дизайн-продукту, якісно відмінного від книжкових видань попереднього століття. Проаналізовано теоретико-практичний внесок українських майстрів книги, конкретних видавничих підприємств та творчих осередків до розвитку художнього оформлення вітчизняної книги 1950 – 2020-х років у розрізі їхніх авторських і колективних концепцій та реальних мистецьких досягнень. Визначено, що вітчизняна книжкова продукція середини ХХ – початку ХХІ століття у контексті діяльності видавництв сприймає візії образотворчого мистецтва та інших суміжних творчих практик (діджитал-арту, ІТ-технологій, моушн-дизайну тощо). Презентовано візуально-естетичні інтерпретації сучасної української книги як синтетичного продукту проєктної культури; визначено інтегральний та мультидисциплінарний характер дизайн-процесу створення сучасної книги, відповідно до тенденцій розвитку інноваційних технологій та візуального контенту. Зазначено, що класичні уявлення про візуальні художні стандарти окремих складників книжкових проєктів сьогодні не є визначальними, поступившись загальним креативним параметрам дизайн-ідеї, візуального проєктного мислення та оригінальним способам їх реалізації. Досліджено сучасну книжкову графіку та проєктні підходи візуалізації ілюстративних рішень у формуванні креативних образів засобами дизайну для ефективної презентації ідей. Зазначено, що ознаки візуального прояву сьогодні фіксуються на всіх рівнях книжкового проєкту – від фонових деталей до повноцінних ілюстрацій, спрямованих на передбачувану емоцію споживача. Окреслено візуально-комунікативні концепції сучасної традиційної друкованої книги в Україні. Доведено, що такі проєкти є багатошаровою художньою системою, всі компоненти якої реалізуються на різних рівнях взаємодії елементів книжкового ансамблю. З’ясовано, що український книжковий дизайн має особливий емоційний лад, колористичне та графічне вирішення і демонструє наповнення образної проєктної складової концептуальними компонентами, що являють собою певну герменевтичну екзистенцію між текстом і контекстом. Досліджено особливості графічного дизайну в естетиці проєктних рішень української книги як відтворення національного культурного коду. Визначено, що сучасна українська ілюстрація стає самоцінним культурним кодом у процесі семіотичних трансформацій, вступає у зв’язок з сучасним національним корпусом художніх текстів та графіки крізь риторико-інформаційні концепції дизайну, сутнісно трансформуючи художні твори з "брендовими" ілюстраціями від авторитетних художників. Обґрунтовано можливості композиційних інновацій в дизайні сучасної української книги. Розглянуто інфографіку як особливий дизайн-прийом, що сьогодні набув широкого розповсюдження в якості елементу дизайну художніх видань. Доведено актуалізацію візуального контенту у порівнянні з вербальним шляхом переміщення акцентів з великих текстових блоків на користь ілюстрації та інфографіки. Зазначено необхідність пошуку оптимального балансу між естетикою і функціональністю книги як дизайн-продукту при розробці відповідних інфографічних систем. Розглянуто стильові вирішення шрифтів української художньої книги. Визначено художню властивість каліграфії як актуального та ефективного прийому у книжковому дизайні. Досліджено художньо-образні трансформації форми у мистецтві української книги. Виявлено та охарактеризовано основні риси візуального оформлення та представлення української книги: довільний дизайн-концепт, різноманітна палітра мистецьких технологій; широкий якісний діапазон фінального книжкового продукту, тяжіння до прояву національного компонента проєкту. Обґрунтовано необхідність інтегрованого підходу до оцінювання сучасних трансформацій візуальної мови українського книжкового дизайну; акцентовано використання сучасних технологічних інновацій щодо комплексного макетування книг, експериментів ілюстрування із застосуванням комп’ютерних графічних програм, а також синтетичність, декоративність, схильність до складної символіки в оформленні обкладинок та ілюстрацій, що помітно збагатило сучасну образно-візуальну мову подання контенту у творчій авторський індивідуальності. Вивчено та класифіковано інноваційні форми художньо-технічного проєктування сучасних українських книжкових видань аналізованого періоду, що трансформувалися у конкретні альтернативні книгоформи, які характеризуються яскравими типологічними рисами верстки, ілюстрування, конструкції, проєктних технологій, візуальної комунікації: мальопис, арт-бук, інтерактивна книга, електронне видання, мультимедійне видання. Встановлено взаємозв’язки між інноваційними типами книжкової продукції на рівнях їхньої функціональності, художньої образності та доступності. Розроблено, систематизовано та схематично представлено формально-проєктну типологію у дизайні сучасної української книги. Обґрунтовано взаємозв’язки типологічних груп альтернативних книгоформ у протиставленні звичним класичним різновидам традиційної друкованої книги (художній, дитячій, навчальній/науковій книгам, а також довідково-енциклопедичним та альбомним виданням), що яскраво розрізняються між собою за низкою формально-проєктних характеристик (за конструктивними, форматними, естетичними, функціональними та іншими критеріями). Визначено важливим досягненням періоду у цьому контексті впровадження до вітчизняної книговидавничої галузі такої книгоформи, як мальопис, що включає три окремих, але споріднених між собою, жанри: графічний роман, комікс та манга. Зіставлено специфічні характеристики друкованої та електронної книг та з’ясовано особливості їхнього співіснування в єдиному культурно-мистецькому просторі. Виявлено проєктно-функціональні зв’язки між друкованою та мультимедійною книгами, які реалізуються на трьох основних рівнях – структурному, навігаційному та композиційному, а також у конкретних характеристиках, що демонструють еволюційні перетворення класичних компонентів книжкового ансамблю на цифрові відповідники. Окреслено інтерактивні проєктні дизайн-ідеї сучасного вітчизняного книговидання як засіб збагачення художньо-образної системи української книги. Визначено інтерактивні варіанти сучасною інноваційною формою традиційної книги з перехідними етапами – від класичного друкованого видання до повністю технологізованого електронного. Визначено, що дизайн книги поступово набуває якостей комунікативного коду, котрий пропонується читачеві для декодування та інтерпретації знаків у книжковому ансамблі з багатошаровою семантичною структурою та складною архітектонікою. Запропонована авторська проєктна система сучасної книги у контексті розвитку вітчизняного дизайну, яка спирається на провідні тенденції сучасного вітчизняного книжкового дизайну, відображає динамічне трансформування жанрів і проєктних форм. Представлена дисертаційна робота не вичерпує проблематику окресленої теми. Перспективними напрямами подальших досліджень, зокрема, є застосування нестандартних конструктивних та ІТ-рішень книжкового блоку у загальному пошуку креативних ідей художнього оздоблення української книги кінця ХХ – початку ХХІ століть, еволюція кожного книжкового жанру у контексті дизайн-діяльності. Дослідженням підтверджено, що дизайн сучасної української книги яскраво ідентифікується на тлі аналогічної друкованої продукції інших європейських країн як унікальний національний продукт, що вирізняється стилістичною контрастністю, художньо-образною складністю, графічною деталізацією, декоративізмом, концептуальною еклектичністю, широкою інструментально-технологічною палітрою.uk
dc.description.abstractThe dissertation highlights the transformational processes and specific manifestations in the Ukrainian book design in the context of the national project culture of the 1950s – 2020s, since it was in the second half of the twentieth century that book design was formed in Ukraine as a holistic and full-fledged phenomenon. In particular, this period was marked by the emergence of bright, original artists in the Ukrainian artistic space, whose creativity reveals new meanings, not only demonstrating figurative and aesthetic value, but also provoking further scientific discussions and research. Today, the work of each of these artists forms a unique concept that reveals the phenomenon of time through the prism of the author's creative concept. The above examples of creative projects are conceptually significant for this study, as they quite clearly outline the power of the artistic space of the period under analysis and the book project culture in a variety of artistic dimensions, which not only defines the periods of national book design and related issues development, but also offers new vectors of scientific research. The dissertation proves that the book publishing industry progress in each country is always associated with the national self-identification intensification, the search for additional representative opportunities for the state's culture, and the organisation of a kind of art platform for artistic dialogue among the world's participants in the cultural and artistic process. The book, thanks to its powerful visual and informational potential, can not only effectively convey ideas to the general public, but also contribute to the creation of the state's image, asserting its position at various communication levels, which is extremely important for Ukraine today. The raised scientific problem is highlighted through the study of book design in its project, artistic and figurative, constructive, image-making, visual communication, promotional and other aspects, which is especially relevant in the context of the current rapid dynamics of the innovative design technologies introduction. The study covered two groups of sources (samples of book graphics created in Ukraine during the 1950s – 2020s, represented in individual museum collections, private collections, archives of individual publishing houses and library collections, and a group of samples of book graphics exhibited at book exhibitions, fairs, and festivals, as well as published on thematic media web pages, official websites of book publishers, and other public and private institutions related to the field of book publishing, and published in private collections), on the basis of which the relevant conclusions were drawn. The author analyses the principles of book design in the 1950s – 1980s. It is noted that against the background of the generally low printing capacity of book publishing enterprises of this period, book artists managed to achieve high results in the external design of the book block. Since the early 1960s, the artistic imagery of the book in Soviet Ukraine has acquired a real artistic value, demonstrated by the high culture of the graphic components execution of its ensemble – both the illustrations themselves, book decor (‘stamp’ techniques dominating), and font compositions (graphic artists V. Yurchyshyn, N. Lopukhova, V. Chebanyk, V. Perevalskyi, and others). It has been found that the period of the 1970s-1980s was marked by a significant artistic evolution in the field of Ukrainian book publishing, which was reflected in the complexity of the architectural and architectonic organisation of the book, the implementation of innovative artistic and design tools. Among the prominent representatives of this time period are V. Lopata, S. Yakutovych, M. Storozhenko, O. Ivakhnenko, V. Hordiichuk, I. Vyshynskyi, H. Halynska, I. Ostafiichuk, A. Chebykin, V. Mitchenko, and others. It is determined that the artistic and design manifestations of Ukrainian book editions have a transversal transformative trajectory from the ancient book to the modern one through a series of milestones, which is revealed in the historical and contextual aspect of the study for an objective reproduction of the retrospective vector of the national book design development, taking into account the historical background. It is proved that the Ukrainian book artists-designers (H. Yakutovych, V. Yurchyshyn, V. Chebanyk, V. Lopata, S. Yakutovych, I. Ostafiychuk, V. Mitchenko, V. Perevalskyi, K. Lavro, A. Budnyk, and others) have been actively interpreting and creatively rethinking the experience of their predecessors over the past seven decades, focusing on the issues of form, plastic modelling, architecture and architectonics of the book, its new design varieties, graphic semantics, as well as the problems of stylisation, figurative characteristics, and ergonomics of projects. The author proposes a systematisation of artistic and design tools into three main categories: graphics (illustrations, decorative finishing, artistic and expressive means); construction (functionality and structural and formal solution of the code with all related elements in the context of book architecture); layout (interposition of text and image blocks, typography, spread composition and book ensemble integrity). The artistic and project specificity of book design in the first decade of Ukraine's independence is studied, which in the graphic aspect was reflected in the general reduction of the visual component, the priority of national motifs and polystylistic manifestations, the emergence of new graphic techniques associated with the active computerisation of the design industry, the mixing of traditional and innovative creative approaches, and the transformation of the graphic narrative into a metanarrative. The layout of such publications represents the automation of all processes through the use of specialised computer programs, the use of new techniques (complex modular grid, asymmetrical composition, etc.), distortion of layout proportions to save printing costs, compositional simplification, and a complex branching text organisation (the so-called hypertext). The author analyzes the impact of transformations in the book publishing industry on the development of book design in post-Soviet Ukraine on the example of such publishing houses as Dnipro, Veselka, Naukova Dumka, Mystetstvo, Osnovy, A-BA-BA-HA-LA-MA-HA, publishing house ADEF-Ukraine, Hrani-T, Ranok, Vivat, Family Leisure Club, Folio, Baltiya-Druk, Rodovid, Old Lion Publishing House, Educational books – Bohdan Publishing House, Promin (Sich), Dniproknyha, Mayak, and Guttenbergz. The author reveals the synthetic nature of book publishing in Ukraine, taking into account the influence of the national cultural process, since today a ‘successful’ book is made possible, in particular, through appropriate event support. The article examines the regional peculiarities of Ukrainian book design in the mid-twentieth and early twenty-first centuries. The author reveals the essence of local regional manifestations in the design of book publications in the leading national graphic schools (Kyiv, Lviv, Kharkiv, Odesa, Dnipro) with their inherent conceptual strategies, design and visual dominants, artistic and stylistic priorities. The article characterises the creative centres of art schools in the country's regions; highlights the largest graphic schools that clearly represent the individual artistic strategy of book publishing and require scientific study. It is noted that the local and geographical development of Ukrainian book graphics requires a systematic analysis of conditionally defined creative institutions that have their own artistic and projecting face, as well as an individual development trajectory associated with historical, cultural, socio-political factors. It is determined that the conventional concept of a creative school involves the identification of characteristic artistic features and methods, personal analysis of the respective artists' creative work, thus forming a kind of artistic institution. The article examines artists' creativity in the genres of book illustration; analyses the original works of Ukrainian artists. The regional dominants of Ukrainian book design are identified and systematised, and an analytical author's scheme is presented. The peculiarities of regional influence in the design and production of the book as a modern design product are recorded; the uniqueness of each of the creative schools of Ukrainian book masters in the development of project culture and modern innovative technologies is noted. It is revealed that Ukrainian book design today is an emotionally rich and artistically heterogeneous phenomenon. It is proved that the variety of available artistic techniques and methods, a new understanding of the classical theoretical positions of book publishing, genre transformations, and the active development of advanced printing technologies have led to the emergence of a design product that is qualitatively different from the book publications of the previous century. The article analyses the theoretical and practical contribution of Ukrainian book masters, specific publishing enterprises and creative centres to the artistic design development of the national book in the 1950s – 2020s in the context of their authorial and collective concepts and real artistic achievements. It is determined that domestic book production of the mid-twentieth and early twenty-first centuries in the context of publishing houses perceives visions of fine arts and other related creative practices (digital art, IT technologies, motion design, etc.). The article presents visual and aesthetic interpretations of the modern Ukrainian book as a synthetic product of project culture; the integral and multidisciplinary nature of the design process of creating a modern book is determined, in accordance with the trends in the development of innovative technologies and visual content. It is noted that classical ideas about the visual artistic standards of individual components of book projects are no longer decisive today, giving way to the general creative parameters of the design idea, visual design thinking, and original ways of implementing them. The article explores modern book graphics and design approaches to visualising illustrative solutions in the formation of creative images by means of design for the effective ideas presentation. It is indicated that the signs of visual manifestation are now captured at all levels of the book project – from background details to full-fledged illustrations aimed at the intended emotion of the consumer. The article outlines the visual communication concepts of the modern traditional printed book in Ukraine. It is proved that such projects are a multilayered artistic system, all components of which are implemented at different levels of interaction between the elements of the book ensemble. It has been found that Ukrainian book design has a special emotional mode, colour and graphic solution, and demonstrates the filling of the figurative design component with conceptual components that represent a certain hermeneutic existence between text and context. The features of graphic design in the aesthetics of Ukrainian book design solutions as a reproduction of the national cultural code are investigated. It is determined that contemporary Ukrainian illustration is becoming a valuable cultural code in semiotic transformations process, entering into a relationship with the modern national corpus of artistic texts and graphics through rhetorical and informational concepts of design, essentially transforming artistic works with ‘branded’ illustrations by reputable artists. The article substantiates compositional innovations possibilities in contemporary Ukrainian books design. Infographics as a special design technique that is now widely used as an element of artistic publications design is considered. The author proves the actualisation of visual content in comparison with verbal content by shifting the emphasis from large text blocks to illustrations and infographics. The article points out the need to find an optimal balance between the aesthetics and functionality of a book as a product design when developing relevant infographic systems. The article deals with the fonts stylistic solutions of Ukrainian fiction books. The artistic property of calligraphy as a relevant and effective technique in book design is defined. The artistic and figurative transformations of the form in the art of Ukrainian books are investigated. The main features of Ukrainian book visual design and presentation are identified and characterised: an arbitrary design concept, a diverse palette of artistic technologies; a wide quality range of the final book product, and a tendency to manifest the national component of the project. The necessity of an integrated approach to assessing modern transformations of the visual language of Ukrainian book design is substantiated; the use of modern technological innovations in complex book layout, illustration experiments using computer graphics software, as well as synthetic, decorative, and complex symbolism in the design of covers and illustrations, which significantly enriched the modern figurative and visual language of content presentation in the creative author's individuality, are emphasised. The article studies and classifies innovative forms of artistic and technical design of contemporary Ukrainian book editions of the analysed period, which have been transformed into specific alternative book forms characterised by bright typological features of layout, illustration, construction, design technologies, and visual communication: malopys (type of comic book), art book, interactive book, electronic edition, multimedia edition. The interrelationships between innovative types of book products at the levels of their functionality, artistic imagery and accessibility are established. The study develops, systemises and schematically presents a formal project typology in Ukrainian contemporary book design. The paper substantiates the interrelationships of typological groups of alternative book forms in contrast to the usual classical varieties of traditional printed books (fiction, children's, educational/scientific books, as well as reference and encyclopaedic and album editions), which differ from each other in a number of formal and design characteristics (constructive, format, aesthetic, functional and other criteria). An important achievement of the period in this context is the introduction of such a book form as malopys (type of comic book), which includes three separate but related genres: graphic novel, comic book and manga, into the domestic publishing industry. The specific characteristics of printed and electronic books are compared and the peculiarities of their coexistence in a single cultural and artistic space are revealed. The research reveals the design-functional connections between printed and multimedia books, which are implemented at three main levels – structural, navigational, and compositional, as well as in specific characteristics that demonstrate the evolutionary transformation of classical components of the book ensemble into digital counterparts. The article outlines interactive project design ideas of contemporary Ukrainian book publishing as a means of enriching the artistic and figurative system of the Ukrainian book. The interactive variants of the modern innovative form of the traditional book with transitional stages – from the classical printed edition to the fully technologised electronic one are identified. It is determined that book design is gradually acquiring the qualities of a communicative code, which is offered to the reader for decoding and interpreting signs in a book ensemble with a multilayered semantic structure and complex architectonics. The proposed author's design system of the modern book in the context of the national design development, which is based on the leading trends of contemporary national book design, reflects the dynamic transformation of genres and design forms. The presented dissertation does not exhaust the problems of the outlined topic. Promising areas for further research, in particular, are the use of non-standard design and IT solutions for the book block in the overall search for creative ideas for the artistic decoration of Ukrainian books of the late twentieth and early twenty-first centuries, the evolution of each book genre in the context of design activity. The study confirms that the design of a contemporary Ukrainian book is clearly identifiable against the background of similar printed products from other European countries as a unique national product, distinguished by stylistic contrast, artistic and figurative complexity, graphic detail, decorativism, conceptual eclecticism, and a wide range of tools and technologies.uk
dc.language.isoukuk
dc.subjectдизайн книгиuk
dc.subjectпроєктна системаuk
dc.subjectілюстраціяuk
dc.subjectпроєктна культураuk
dc.subjectобразотворче мистецтвоuk
dc.subjectкнижкова графікаuk
dc.subjectверсткаuk
dc.subjectтрадиційна друкована книгаuk
dc.subjectальтернативна книгоформаuk
dc.subjectкоміксuk
dc.subjectмальописuk
dc.subjectелектронне виданняuk
dc.subjectмультимедійне виданняuk
dc.subjectінтерактивна книгаuk
dc.subjectвізуальна комунікаціяuk
dc.subjectbook designuk
dc.subjectproject systemuk
dc.subjectillustrationuk
dc.subjectproject cultureuk
dc.subjectfine artsuk
dc.subjectbook graphicsuk
dc.subjectlayoutuk
dc.subjecttraditional printed bookuk
dc.subjectalternative book formuk
dc.subjectcomic bookuk
dc.subjectmalopysuk
dc.subjectelectronic editionuk
dc.subjectmultimedia editionuk
dc.subjectinteractive bookuk
dc.subjectvisual communicationuk
dc.titleДизайн книги у контексті української проєктної культури 1950-х – 2020-х роківuk
dc.title.alternativeBook design in the context of Ukrainian project culture of the 1950s – 2020suk
dc.typeDissertationuk
local.contributor.altauthorMulkokhainen, Viktoriia Anatoliivna-
local.thesis.degreeдоктор мистецтвознавстваuk
local.subject.facultyФакультет дизайнуuk
local.subject.departmentКафедра графічного дизайнуuk
local.thesis.code17.00.07 – Дизайнuk
local.date.defense2024-08-30-
local.subject.method0uk
local.identifier.placeКиївський національний університет технологій та дизайнуuk
Розташовується у зібраннях:Автореферати та дисертації
Кафедра графічного дизайну (ГД)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Дисертація_Мулкохайнен_В.А.pdf15,79 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Реферат_Мулкохайнен.pdf1,3 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.