Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/11944
Title: Managing marketing research in education as needs for education changing
Other Titles: Управління дослідженнями в сфері освіти в умовах зміни інформаційних запитів
Управление исследованиями в сфере образования в условиях изменения информационных запросов
Authors: Srypnyk, M. I.
Hryhorevska, O. O.
Keywords: marketing
government research in education
marketing research
questionnaires
interviews
informational request
маркетинг
інтерв’ювання
маркетингове дослідження
анкетування
управління дослідженнями в сфері освіти
опитування
інформаційні запити
интервью
маркетинговое исследование
опрос
информационный запрос
управление исследованиями в сфере образования
анкетирование
Issue Date: 2018
Citation: Skrypnyk M. I. Managing marketing research in education as needs for education changing / M. I. Skrypnyk, O. O. Hryhorevska // Trends and mechanisms providing economic security of European education under the conditions of globalization : collective scientific monograph / under the editing І. М. Gryshchenko, І. О. Тarasenko, А. О. Kasych, M. I. Skrypnyk. – Agharta Science Publishing House, Szczecin, Poland, 2018. – Р. 119-128.
Source: Trends and mechanisms providing economic security of European education under the conditions of globalization
Abstract: The purpose of the study is to identify problem issues of the nature and description of the main characteristics of the development of marketing research as the basis of information quality assurance of educational services provided by the educational institution. In this paper, methods for theoretical generalization, grouping and comparison are used to clarify and deepen the economic essence of marketing research. Methods of concretization, dialectical method, analysis, synthesis, abstraction are the basis of the state economic policy as part of the provision of marketing research in the field of education. Bibliometric and bibliographic methods are used in the study of areas of problem issues on the topic of research. Problems connected with conducting marketing researches are analyzed. The possible methods of carrying out the research are given. Their essence was substantiated, which made it possible to form the position regarding the election for the research. Scientific novelty consists in theoretical substantiation and development of organizational and methodological recommendations for improving marketing research, which allowed to improve the quality of decision-making for institutions of higher education. On the basis of the conducted questionnaire, testing of marketing research methods as a survey was conducted in order to ensure the development of measures to enhance the image of the university.
Метою дослідження є виявлення проблемних питань сутності та опису основних характерних ознак розвитку маркетингових досліджень як основи інформаційного забезпечення якості надання освітніх послуг навчального закладу. В даній роботі для уточнення та поглиблення економічної сутності маркетингових досліджень використано методи теоретичного узагальнення, групування і порівняння. Методи конкретизації, діалектичний метод, аналіз, синтез, абстрагування покладені в основу положень економічної політики держави в частині забезпечення маркетингових досліджень у сфері освіти. Бібліометричний і бібліографічний методи застосовано при дослідженні напрямів проблемних питань за темою дослідження. Проаналізовано проблеми, пов’язані із проведенням маркетингових досліджень. Наведено можливі методи проведення дослідження. Обгрунтовано їх сутність, що дозволило сформувати позицію щодо обрання для проведення дослідження. Наукова новизна полягає у теоретичному обґрунтуванні і розробці організаційно-методичних рекомендацій з удосконалення проведення маркетингового дослідження, що дозволило підвищити якість прийняття управлінських рішень для закладів вищої освіти. На основі проведеного анкетування проведено апробацію таких методів маркетингового дослідження як опитування з метою забезпечення розробки заходів для підвищення іміджу університету.
Целью исследования является выявление проблемных вопросов сущности и описания основных отличительных признаков развития маркетинговых исследований как основы информационного обеспечения качества предоставления образовательных услуг учебного заведения. В данной работе для уточнения и углубления экономической сущности маркетинговых исследований использованы методы теоретического обобщения, группировки и сравнения. Методы конкретизации, диалектический метод, анализ, синтез, абстрагирование положены в основу положений экономической политики государства в части обеспечения маркетинговых исследований в сфере образования. Библиометрические и библиографический методы применены при исследовании направлений проблемных вопросов по теме исследования. Проанализированы проблемы, связанные с проведением маркетинговых исследований. Приведены возможные методы проведения исследования. Обоснована их сущность, что позволило сформировать позицию относительно избрания для проведения исследования. Научная новизна заключается в теоретическом обосновании и разработке организационно-методических рекомендаций по совершенствованию проведения маркетингового исследования, что позволило повысить качество принятия управленческих решений для учреждений высшего образования. На основе проведенного анкетирования проведена апробация таких методов маркетингового исследования как опрос с целью обеспечения разработки мер по повышению имиджа университета.
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/11944
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра обліку і аудиту
ISBN: 978-83-951945-0-4
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
моно119128.pdf248,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.