Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14562
Title: Символика солнца и дождя в детской русской поэзии
Other Titles: Symbolic meanings of the sun and rain in chidren’s russian language poetry
Authors: Сыромля, Наталья Николаевна
Keywords: символ дождь
символ солнце
детский журнал
традиционная символика
авторская символика
лингвокультурология
symbol rain
symbol sun
children's magazine
russian language
traditional and author’s symbolic meanings
linguoculturology
Issue Date: 2019
Citation: Сыромля Н. Н. Символика солнца и дождя в детской русской поэзии / Н. Н. Сыромля // Болгарская русистика. – 2019. – № 2. – С. 50-59.
Source: Болгарская русистика
Abstract: В статье анализируются значения славянских символов «Солнце» и «Дождь» на материале поэтических текстов детских русскоязычных журналов. В ходе исследования выявлено отсутствие негативно окрашенной символики символов «Дождь» и «Солнце» и экспликация ассоциативных связей с человеческим существом, целебной силой, поведением, свойственным ребенку и др., что обусловлено возрастными особенностями целевой аудитории детского журнала.
The paper analyses the semantics of traditional Slavic symbols "Sun" and "Rain" on the material of poetic texts of the Russian language children's magazines. Traditional and author’s symbolic meanings of the symbols are studied from linguistic point of view, linguoculturological approach is in priority. To define these symbolic semantics mythological level and archetypes are analysed. As studies prove some "negative" meanings are not expressed in children’s poetry, associative bounds with a human being, different types of behaviour and so on are emphasised in the texts
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14562
Faculty: Інститут права та сучасних технологій
Department: Кафедра філології та перекладу
ISSN: 0323-9160
1313-3713
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра філології та перекладу (ФП)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Syromlya50-59.pdf292,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.