Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14654
Title: | Genesis of national culture as the basis for creative abilities development |
Other Titles: | Генезис національної культури як основа розвитку творчих здібностей |
Authors: | Kolosnichenko, O. V. |
Keywords: | design methodology institutions of higher education clothing design ethno-artistic traditions national culture sustainable development of design education методологія дизайну заклади вищої освіти дизайн одягу етнохудожні традиції національна культура сталий розвиток дизайн-освіти |
Issue Date: | Nov-2019 |
Citation: | Kolosnichenko O. V. Genesis of national culture as the basis for creative abilities development / O. V. Kolosnichenko // Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. – Košice, Slovakia. – 2019. – Volume 7, № 6A. – P. 103-107. |
Source: | Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky |
Abstract: | The article presents the study results of scientific and methodological bases for training specialists in clothing design in order to improve the quality of students' education of artistic and creative specialties. The problems of higher education in the context of European sustainable development have been considered on the basis of harmonization; factors of influence on the development of national design education have been indicated. Studies have shown that national culture is the basis for creative activity in various fields of art and design. It is determined that the processes of globalization, which are characteristic of modern society, require understanding of the national revival problems, reflecting the manifestation of the national culture features in modern design, in particular the design of clothing. It is proved that design methodology becomes an important component of modern culture and leads to significant changes in the composition of the aesthetic characteristics of the subject environment. It has been determined that the generalization of creative principles of design leads to the unification of characteristics of a substantially spatial environment of human existence in different national cultures, leveling of interesting and rich ethno-artistic traditions. The methods of literary-analytical, structural and morphological analysis, methods of components classification of professional competences in design education of future specialists of creative direction have been used in carrying out scientific studies, which will facilitate direct realization of perspective projects of designers of clothing in creativity and cultural space of their country. The application of an innovative approach focused on the development of practical skills as one of the strategic directions of improvement and modernization of professional creative education on the basis of historical and cultural heritage has been investigated. It has been established that national art can be a generator of new ideas in clothing design. The structure and elements of national and ethno-artistic traditions have been identified and classified, which should be included in the list of competence characteristics of future specialists in clothing design. Some recommendations on the formation of creative professional thinking in the design education of future designers have been presented, the aspects of students' project activity construction on the basis of studying the traditions of national decorative art and development of creative project-shaped thinking have been determined. В статті наведено результати дослідження науково-методичних основ підготовки фахівців в галузі дизайну одягу з метою підвищення якості освіти студентів художньо-творчих спеціальностей. Розглянуто проблеми вищої освіти в контексті європейського сталого розвитку на засадах гармонізації; зазначено фактори впливу на розвиток національної дизайн-освіти. Дослідженнями встановлено, що національна культура є основою творчої діяльності в різних галузях мистецтва та дизайну. Визначено, що процеси глобалізації, характерні для сучасного суспільства, вимагають осмислення проблем національного відродження, відображення прояву рис національної культури в сучасному дизайні, зокрема дизайні одягу. Доведено, що методологія дизайну стає важливою складовою сучасної культури і веде до значних змін в складі естетичних характеристик предметного середовища. Визначено, що узагальнення творчих принципів дизайну приводить до уніфікації характеристик предметно просторового середовища існування людини в умовах різних національних культур, нівелювання цікавих та багатих етнохудожніх традицій. При проведенні наукових досліджень використано методи літературно-аналітичного, структурного та морфологічного аналізу, методи класифікації складових елементів професійних компетентностей в дизайн-освіті майбутніх фахівців творчого спрямування, що сприятиме безпосередній реалізації перспективних проектів дизайнерів одягу в творчості та культурному просторі своєї країни. Досліджено застосування інноваційного підходу, орієнтованого на розвиток практичних навичок як одного зі стратегічних напрямів вдосконалення та модернізації фахової творчої освіти на засадах історично-культурної спадщини. Встановлено, що національне мистецтво може бути генератором нових ідей в галузі дизайну одягу. Виявлено структуру та класифіковано елементи національних та етнохудожніх традицій, які доцільно включати до переліку компетентностних характеристик майбутніх фахівців в галузі дизайну одягу. Представлено рекомендації з формування творчого фахового мислення в дизайн-освіті майбутніх дизайнерів, визначено аспекти побудови проектної діяльності студентів на основі вивчення традицій національного декоративного мистецтва та розвитку креативного проектно-образного мислення. |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14654 |
Faculty: | Факультет дизайну |
Department: | Кафедра мистецтва та дизайну костюма |
ISSN: | 1338-9432 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Кафедра мистецтва та дизайну костюма (МДК) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20191202_302.pdf | 2,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.