Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14655
Title: | Composition principles of organizational decoration of ukrainian women's shirt: from tradition to nowadays |
Other Titles: | Композиційні принципи розташування орнаментального декора української жіночої сорочки: від традиції до сучасності |
Authors: | Krotova, T. F. |
Keywords: | compositional principles women's shirt embroidery decor ornament tradition modern approaches композиційні принципи жіноча сорочка вишивка декор орнамент традиція сучасні підходи |
Issue Date: | Nov-2019 |
Citation: | Krotova T. F. Composition principles of organizational decoration of ukrainian women's shirt: from tradition to nowadays / T. F. Krotova // Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. – Košice, Slovakia. – 2019. – Volume 7, № 6A. – P. 118-123. |
Source: | Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky |
Abstract: | The main issue of the presented research is the study and creative processing of traditional ornamental schemes of folk art, which contributes to the enrichment and renewal of modern forms of costume, gives it a special color. The article analyzes the compositional principles of the arrangement of ornamental decoration in women's shirts and blouses of the second half of XX – beginning of XXI centuries on the examples of the masters ’ works of the specified period. The main focus of the study is the selection of techniques that allow you to consider that a shirt or blouse is modern clothing. Among them: varying the location of ornamental structures, the transformation of traditional ornaments and motifs to modern means of generalization, transformation, as well as the replacement of traditional embroidery with other techniques of decoration. Attention is focused on the interconnection of the decorative solution with other interrelated aspects: updating the structure of the shirt with modern techniques of shape and cut, the use of materials that are not typical for traditional products. The works of Ukrainian craftsman G. Vintonyak, works of designers of the Kiev models house of the 1970-1980s V. Grigorieva, L. Palienko, L. Gayeva, N. Kryvenko, as well as samples of women's shirts and blouses of the last years of authorship of the companies SVITLO, 2KOLYORY, ORNAMENT are involved in the analysis. The literary source database includes works that reveal the peculiarities offolk structures of different regions of Ukraine. It is proved that the most rational principles of decorative solution, tried by the people for centuries, have not lost their significance today. In the prosess of creating of single models and collections, designers are oriented both to samples of the national system, works of its research, and the practical aspects of the development of modern clothing. Based on the analysis of the techniques of the decor arrangement, it is emphasized on the basic requirements for finding modern compositional solutions: moderation and conciseness of the decor of everyday products; adherence to the principle of combination of the main and minor in the arrangement of the decor on an elegant blouse or shirt; sufficient background plane to ensure the perception of all components of the decor; conformity of the technique of embroidery of the quality of the fabric from which the garment is made; the location of the embroidered decor as the composite center of the product. Головна проблематика представленого дослідження – вивчення і творча переробка традиційних орнаментальних схем народного мистецтва, що сприяє збагаченню і оновленню сучасних форм костюма, надас йому особливого колориту. У статті проаналізовано композиційні принципи розташування орнаментального декору в жіночих сорочках і блузах другої половини XX – початку XXI ст. на прикладах розробок майстрів зазначеного періоду. Основна увага дослідження – виділення прийомів, що дозволяють вважати сорочку або блузу сучасним одягом. Серед них: варіювання місцем розташування орнаментальних структур, перетворення традиційних орнаментів і мотивів на сучасні засоби узагальнення, трансформації, а також заміна традиційної вишивки іншими техніками декорування. Увагу акцентовано на взасмозв'язку декоративного вирішення з іншими взаємопов'язаними аспектами: оновлення структури сорочки сучасними прийомами форми і крою, використання нетипових для традиційних виробів матеріалів. До аналізу залучені вироби української майстрині Г. Вінтоняк. вироби художників-модельєрів Київського будинку моделей 1970-1980-х років В. Григорьєвоі, Л. Палієнко, Л. Гаєвої, Н. Кривенко, а також зразки жіночих сорочок і блуз останніх років авторства компаній SVITLO, 2KOLYORY, ORNAMENT. До літературної джерельної бази залучено праці, що розкривають особливості народних строїв різних регіонів України. Доведено, що найбільш раціональні принципи декоративного вирішення, апробовані народом впродовж віків, не втратили свого значення і сьогодні. При створенні одиничних моделей і колекцій дизайнери орієнтуються як на зразки національного строю, праці з його дослідження, так і на практичні аспекти розробки сучасного одягу. На основі проведеного аналізу прийомів розташування декору наголошується на основних вимогах щодо пошуку сучасних композиційних рішень: помірність і лаконічність декору повсякденних виробів, дотримання принципу сполучення головного і другорядного у розташуванні декору на ошатній блузі чи сорочці; достатня площина фону з метою забезпечення сприйняття всіх складових декору; відповідність техніки вишивання якості тканини, з якої виготовлений одяг; розташування вишитого декору у якості композиційного центру виробу. |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/14655 |
Faculty: | Факультет дизайну |
Department: | Кафедра мистецтва та дизайну костюма |
ISSN: | 1338-9432 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Кафедра мистецтва та дизайну костюма (МДК) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20191202_303.pdf | 10,25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.