Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/18462
Title: Classical university education in Western Ukraine: history review
Other Titles: Класична університетська освіта в Західній Україні: історичний огляд
Authors: Kugai, Kseniia
Keywords: brotherhood
enlightenment
brethren schools
printing office
literacy
cultural traditions
historical and pedagogical proces
братство
просвітництво
братські школи
друкарня
письменність
культурні традиції
історико-педагогічний процес
Issue Date: 2021
Citation: Kugai K. B. Classical university education in Western Ukraine: history review / K. B. Kugai // Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. – 2021. – № 1 (37), Ч. 1. – С. 21-26.
Source: Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки
Herald of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences
Abstract: The article deals with an analysis of the history of higher education development on the Western Ukrainian lands in second half of 17th – early 20th centuries. It is an attempt to substantiate the process of formation and development of classical university education in Western Ukraine and to highlight the main stages. Despite rather broad chronological boundaries of the research, in modern literature the topic of classical university education formation in Western Ukraine is not sufficiently discussed. This demonstrates the need to cover the issues and the relevance of the article’s topic. Each nation in its historical development for many centuries has created and accumulated its main capital – moral and spiritual values as the basis for culture formation. But the culture of a nation appears and develops as a part of universal culture. Everything that was developed by mankind before the twentieth century served as a basis for the creation of a new higher education system. Knowledge of its history will allow a deeper analysis of the processes that took place during its development, and select the most valuable that will further develop the modern education system. The higher education development history is the object of historical and pedagogical research. Moreover, these studies are needed to create a new model of higher education in Ukraine in the new century. The study of the pedagogical heritage of the past with its achievements and omissions allows scientists to summarize the real picture in the development of domestic pedagogical thought as a holistic multifaceted phenomenon, to identify national conceptual discussions and analyze them in accordance with modern requirements. The science development with the emergence of university education was closely connected with the general cultural processes that Ukrainian society experienced during that period. The radical turn to the West was marked by new qualitative changes in all spheres of educational and scientific life of Ukrainian people.
Стаття є аналізом історії розвитку університетської освіти саме на західноукраїнських землях у другій половині XVII – на початку XX ст., спробою обґрунтувати процес становлення та розвитку класичної університетської освіти в Західній Україні і виділити основні етапи. Незважаючи на досить широкі хронологічні межі дослідження, у сучасній літературі тема становлення класичної університетської освіти саме в Західній Україні розкрита недостатньо. Це свідчить про потребу у висвітленні цих питань та актуальність вибору теми статті. Кожен народ у своєму історичному розвитку впродовж багатьох століть створював і акумулював свій головний капітал – морально-духовні цінності як основу формування культури. Але культура того чи іншого народу постає й розвивається як частина загальнолюдської культури. Усе, що було напрацьовано людством до ХХ ст., слугувало певною базою для створення нової системи вищої освіти. Знання її історії дасть змогу більш глибоко проаналізувати перебіг процесів, що відбувалися в процесі її розвитку, і відібрати те найцінніше, що дасть можливість надалі розвивати сучасну систему освіти. Історія розвитку вищої школи є об’єктом історико-педагогічних досліджень. Більше того, ці дослідження необхідні для створення нової моделі вищої освіти в Україні в новому столітті. Вивчення педагогічної спадщини минулого з її досягненнями й упущеннями дає можливість ученим узагальнити реальну картину розвитку вітчизняної педагогічної думки як цілісного багатогранного явища, виокремити національні концептуальні дискусії та проаналізувати їх відповідно до сучасних вимог. Розвиток науки у період зародження університетської освіти був тісно пов’язаний із тими загальнокультурними процесами, які переживало українське суспільство у цей період. Радикальний поворот до Заходу позначився новими якісними зрушеннями в усіх сферах освітньо-наукового життя українського народу
DOI: 10.26661/2522-4360-2021-1-1-03
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/18462
Faculty: Інститут права та сучасних технологій
Department: Кафедра філології та перекладу
ISSN: 2522-4360 (Print)
2522-4379 (Online)
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра філології та перекладу (ФП)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kugai_Classical_ university_education_in_Western_Ukraine_historical_review.pdfОсновна стаття290,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.