Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23271
Title: Mobile learning implementation in the process of ecologists training
Other Titles: Застосування мобільного навчання в процесі підготовки фахівців з екології
Authors: Bondarenko, L. I.
Voloshyna, N. O.
Lazebna, O. M.
Bilianska, Mariia
Keywords: educational process
electronic learning
means of Information and Communication Technology
mobile learning (M-Learning)
professional training
професійне навчання
освітній процес
засоби інформаційно-комунікаційних технологій
електронне навчання
мобільне навчання
Issue Date: 2022
Citation: Mobile learning implementation in the process of ecologists training / L. I. Bondarenko, N. O. Voloshyna, O. M. Lazebna, M. M. Bilianska // Екологічні науки. – 2022. – Вип. 5 (44). – P. 285-290.
Source: Екологічні науки
Ecological Sciences
Abstract: The topical while training specialists is to use information and communications technology (ICT), which romotes both personal and professional development. Now smartphones, tablets, and other gadgets are not just a means of communication but also an active means of learning, which contributed to the emergence of mobile learning (M-Learning). The article deals with the specifics of M-Learning implementation in the process of specialists field training in the sphere of environmental protection. The result of a survey of 172 full-time students (the 1st - 4th years) using closed-ended and open-ended questions revealed problems that students had during their studies. They are technical – gadgets with a small amount of memory, a lack of Internet speed or its absence; personal – problems with self-organization and self-discipline, lack of direct communication with the teacher and other students, fatigue, a low level of motivation, or its lack; procedural – excessive complexity of tasks and their scope and lack of methodological guidelines for tasks. The research also revealed the M-Learning advantages – its convenience, accessibility, the ability to plan one’s own time. The use of M-Learning helps promote the formation of self-discipline, responsibility, and a sense of duty. Methods of mobile devices implementation in classroom work (to download electronic textbooks, to search for information and mobile applications) and in distance learning (for video conferences during lectures and practical classes, to download tasks for the individual work in Moodle and Google Classroom to find the necessary information, to download electronic textbooks, to demonstrate tasks and necessary materials by using Microsoft PowerPoint, for educational video clips, virtual experiments and modeling) are identified. The levels of student satisfaction with the results of M-Learning were identified by using the scale method (the method of "polar judgments"). The study of how the information technology implementation is effective for the formation of students’ professional competence in the field of environmental protection is regarded to be perspective.
Актуальним під час підготовки фахівців є застосування інформаційно-комунікаційних технологій, що сприяють як особистісному, так і професійному розвитку. Смартфони, планшети та інші гаджети на даний момент є не тільки засобом зв’язку, а й активно застосовуються як засоби навчання, що сприяло появі мобільного навчання. У статті висвітлено особливості використання мобільного навчання в процесі підготовки фахівців з екології. У результаті опитування 172 майбутніх екологів денної форми навчання з використанням запитань закритого і відкритого типу виявлено проблеми, що виникають у них під час навчання – технічні (невеликий обсяг пам’яті гаджетів, недостатня швидкість інтернету або його відсутність), особистісні (проблеми з самоорганізацією та самодисципліною, відсутність безпосередньої комунікації з викладачем та з іншими студентами, швидка втомлюваність, низька мотивація або її відсутність), процесуальні (надмірна складність завдань та їх обсяг, брак методичних вказівок до виконання завдань). У процесі дослідження з’ясовано переваги мобільного навчання – зручність, доступність, можливість самостійно планувати свій час. Встановлено, що використання мобільного навчання сприяє формуванню самодисципліни, відповідальності, почуття обов’язку. Виокремлено способи застосування мобільних пристроїв під час аудиторної роботи (для завантаження електронних підручників, пошуку інформації та як мобільні додатки); у процесі дистанційної форми навчання (для відеозв’язку під час лекцій і семінарських занять, для завантаження завдань для самостійної роботи у Мооdle, Google Classroom, з метою пошуку необхідної інформації, для скачування електронних підручників, для демонстрування завдань і матеріалів за допомогою Microsoft PowerPoint, для навчальних відеокліпів, віртуальних експериментів та моделювання). З допомогою шкальної методики (метод "полярних суджень") з’ясовано рівні задоволення студентів результатами мобільного навчання. Перспективним є дослідження ефективності застосування інформаційних технологій для формування професійної компетентності фахівця в галузі охорони довкілля.
DOI: 10.32846/2306-9716/2022.eco.5-44.44
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23271
Faculty: Факультет мистецтв і моди
Department: Кафедра професійної освіти в сфері технологій та дизайну
ISSN: 2306-9716 (Print)
2664-6110 (Online)
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра професійної освіти в сфері технологій та дизайну (ПОСТД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Екологічні_науки.pdf366,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.