Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24581
Title: | A computer oriented model of blended learning of the English language |
Other Titles: | Комп’ютерно-орієнтована модель змішаного навчання іноземної мови Компьютерно-ориентированная модель смешанного обучения иностранному языку |
Authors: | Isakova, Yelizaveta Zubenko, K. Paziura, N. Olekhnovych, V. Ostashchuk, V. |
Keywords: | blended learning education system foreign language information technologies змішане навчання освітня система іноземна мова інформаційні технології смешанное обучение образовательная система иностранный язык информационные технологии |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | A computer oriented model of blended learning of the English language / Ye. Isakova, K. Zubenko, N. Paziura, V. Olekhnovych, V. Ostashchuk // Науковий вісник Національного гірничого університету. – 2020. – № 3. – С. 122-130. |
Source: | Науковий вісник Національного гірничого університету Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu |
Abstract: | An analysis of the experience of introducing the blended learning model in the process of learning English by students of a non-linguistic university in terms of the place of this model in the educational process, the relevance of its use in modern higher education conditions, defining basic criteria and requirements for the participants of the educational process to ensure the effective implementation of blended learning and determining conditions for the successful organization and control of training within the framework of the blended learning model. Qualitative and quantitative analysis of the results. The analysis was carried out in the context of modern methodological concepts and theories: the general theory of education, the theory and methodology of using active teaching methods, the theory and methodology of using distance learning, the methods of using information and communication technologies (ICT) in the educational process, and others. The study is based on a systemic, competency-based, and individual scientific approaches. In the course of studying the experience of introducing the model of blended learning into the educational process, the following methods and techniques were used: study and comparative analysis of the available theoretical and practical literature on the issue under study, methods of deduction and induction, systematization, quantitative analysis of the results, method of expert evaluation, generalization. With the help of testing, the initial abilities of working with interactive technologies of the participants of blended learning (students, teachers) were established, on the basis of which the preparatory and familiarization part of the training course was planned. A qualitative and quantitative analyses of the learning outcomes at the initial, intermediate and final stages, as well as a comparative analysis with the results of students studying according to the standard system (without an online component) were carried out. Basic conditions and criteria for the successful use of the system of blended learning in higher education in our country are highlighted. The MOODLE training platform was tested, its convenience in terms of synchronous and asynchronous communication was investigated, its effectiveness in a blended learning model was confirmed. On the basis of the platform, an educational and methodological complex for teaching English to students in the framework of the blended learning model was developed. It is required to modernize and optimize the educational system of Ukraine through the introduction of new programs, technologies and techniques. The request of modern society for the training of competitive specialists requires a paradigm shift in the education system and its reorientation from the presentation of material to the formation of future specialists’ skills and abilities to use and operate this information in modern conditions. Blended learning is an actual model that allows not only giving the student certain knowledge, but also developing their ability to use it effectively in different communicative situations. The results of the study will be useful in the subsequent experience of introducing the blended learning model in the process of learning not only foreign languages, but also other academic disciplines, as well as when organizing independent work of students, online communication, conferences and other types of educational activities. Аналіз досвіду впровадження моделі змішаного навчання у процес вивчення англійської мови студентами немовного ВНЗ з точки зору місця даної моделі в навчальному процесі, доречності її використання в сучасних умовах вищої освіти, визначення базових критеріїв і вимог до учасників навчального процесу задля забезпечення ефективної реалізації змішаного навчання, а також умов успішної організації й контролю навчання в рамках моделі змішаного навчання. Якісний і кількісний аналіз отриманих результатів. Аналіз проводився в контексті сучасних методологічних концепцій і теорій: загальної теорії навчання, теорії й методології використання активних методів навчання, теорії й методології використання дистанційного навчання, методики використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) у навчальному процесі та ін. В основі дослідження лежать системний, компетентнісний та індивідуальний наукові підходи. У процесі вивчення досвіду впровадження моделі змішаного навчання в навчальний процес використовувалися наступні методи та прийоми: вивчення й порівняльний аналіз наявної теоретичної та практичної бази із досліджуваного питання, методи дедукції та індукції, систематизації, кількісного аналізу отриманих результатів, метод експертної оцінки, узагальнення. За допомогою тестування встановлено початковий рівень володіння інтерактивними технологіями учасників змішаного навчання (студентів, викладачів), на основі якого була спланована підготовчо-ознайомча частина навчального курсу. Проведено якісний і кількісний аналіз результатів навчання на початковому, проміжному й фінальному етапах, а також порівняльний аналіз із результатами студентів, що навчаються за стандартною системою (без он-лайн компонента). Виділені основні умови та критерії успішного використання системи змішаного навчання в умовах вищої освіти в нашій країні. Апробована навчальна платформа MOODLE, досліджена її зручність з точки зору синхронної та асинхронної комунікації, на практиці підтверджена її ефективність в умовах змішаної моделі навчання. На базі платформи розроблено навчально-методичний комплекс для викладання англійської мови студентам у рамках моделі змішаного навчання. Обумовлена необхідністю модернізації та оптимізації освітньої системи України за рахунок упровадження нових програм, технологій і методик. Запит сучасного соціуму на підготовку конкурентоспроможних фахівців вимагає від системи освіти зміни парадигми й переорієнтації з простого викладу матеріалу на формування у майбутніх фахівців навичок і умінь користуватися та оперувати цими знаннями в сучасних умовах. Змішане навчання є актуальною моделлю, що дозволяє не тільки надати студенту певні знання, але й сформувати у нього вміння ефективно ними користуватися в різних комунікативних ситуаціях. Результати дослідження стануть у нагоді в подальших спробах упровадження змішаної моделі навчання у процес вивчення не тільки іноземних мов, але й інших академічних дисциплін, а також при організації самостійної роботи студентів, он-лайн комунікації, конференцій та інших видів навчальної діяльності. Анализ опыта внедрения модели смешанного обучения в процесс изучения английского языка студентами неязыкового ВУЗа с точки зрения места данной модели в учебном процессе, уместности ее использования в современных условиях высшего образования, определения базовых критериев и требований к участникам учебного процесса для обеспечения эффективной реализации смешанного обучения, а также условий успешной организации и контроля обучения в рамках модели смешанного обучения. Качественный и количественный анализ полученных результатов. Анализ проводился в контексте современных методологических концепций и теорий: общей теории обучения, теории и методологии использования активных методов обучения, теории и методологии использования дистанционного обучения, методики использования информационно-коммуникативных технологий (ИКТ) в учебном процессе и др. В основе исследования лежат системный, компетентностный и индивидуальный научные подходы. В ходе изучения опыта внедрения модели смешанного обучения в учебный процесс использовались следующие методы и приемы: изучение и сравнительный анализ имеющейся теоретической и практической базы по изучаемому вопросу, методы дедукции и индукции, систематизации, количественного анализа полученных результатов, метод экспертной оценки, обобщения. С помощью тестирования установлен начальный уровень владения интерактивными технологиями участников смешанного обучения (студентов, преподавателей), на основе которого была спланирована подготовительно-ознакомительная часть учебного курса. Проведен качественный и количественный анализ результатов обучения на начальном, промежуточном и финальном этапах, а также сравнительный анализ с результатами студентов, обучающихся по стандартной системе (без онлайн компонента). Выделены основные условия и критерии успешного использования системы смешанного обучения в условиях высшего образования в нашей стране. Апробирована учебная платформа MOODLE, исследовано ее удобство с точки зрения синхронной и асинхронной коммуникации, на практике подтверждена ее эффективность в условиях смешанной модели обучения. На базе платформы разработан учебно-методический комплекс для преподавания английского языка студентам в рамках модели смешанного обучения. Обусловлена необходимостью модернизации и оптимизации образовательной системы Украины за счет внедрения новых программ, технологий и методик. Запрос современного социума на подготовку конкурентоспособных специалистов требует от системы образования смены парадигмы и переориентации с простого изложения материала на формирование у будущих специалистов навыков и умений пользоваться и оперировать этими знаниями в современных условиях. Смешанное обучение является актуальной моделью, которая позволяет не только дать студенту определенные знания, но и сформировать у него умение эффективно ими пользоваться в разных коммуникативных ситуациях. Результаты исследования будут полезны в последующем опыте внедрения смешанной модели обучения в процесс изучения не только иностранных языков, но и других академических дисциплин, а также при организации самостоятельной работы студентов, онлайн коммуникации, конференций и других видов учебной деятельности. |
DOI: | 10.33271/nvngu/2020-3/122 |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24581 |
Faculty: | Інститут права та сучасних технологій |
Department: | Кафедра філології та перекладу (ФП) |
ISSN: | 2071-2227 (print) 2223-2362 (online) |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Кафедра філології та перекладу (ФП) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Article_20_scopus.pdf | 750,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.