Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25721
Title: | Інноваційні тенденції та трансформації живопису Фу Баоші в період його проживання в провінції Сичуань (40-х роки ХХ століття) |
Other Titles: | Innovative tendencies and transformations of Fu Baoshi's painting during the period of his residence in Sychuan Province (40s of the 20th century) |
Authors: | Тен, Сіяоджон |
Keywords: | мистецтво Китаю тенденції китайського живопису ХХ століття провінція Сичуань мистецтво пейзажний живопис малярська практика Фу Баоші модернізм ілюстрація художник прийоми китайського мистецтва Chinese art trends in Chinese painting of the 20th century Sichuan Province art landscape painting painting practice of Fu Baoshi modernism illustration painter techniques of Chinese art |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Тен С. Інноваційні тенденції та трансформації живопису Фу Баоші в період його проживання в провінції Сичуань (40-х роки ХХ століття) [Текст] / С. Тен // Art and Design. - 2023. - № 4 (24). - С. 171-185. |
Source: | Art and Design |
Abstract: | Мета роботи – дослідити процес трансформації художнього стилю Фу Баоші в період його проживання в Чунціні, провінція Сичуань під впливом модерністичних тенденцій китайського малярства початку ХХ ст. Здійснено порівняльний аналіз творів Фу Баоші у компаративному контексті розвитку китайського малярства ХХ ст., виконано мистецтвознавчий аналіз художньо-пластичних характеристик стилістично близьких творів, об’єднаних тематикою, композицією, застосованими живописними прийомами та засобами. Досліджено такі аспекти мистецької діяльності Фу Баоші: тематичний діапазон творів, їх композиційні характеристики, інноваційність мови, можливості використання живописного матеріалу для трансформації індивідуальної практики. Виявлено, що художньо-пластичні характеристики творів Фу Баоші після переїзду до провінції Сичуань відзначаються єдністю, що відображалася в тематиці, композиції, застосованих живописних прийомах та засобах. Стилістично його малярська практика того періоду визначалася виразними інноваційними підходами, на які впливали особливості місцевого ландшафту та естетична програма тогочасного суспільства. Глобалізовані синтетичні міркування стосовно живописних методів тогочасних митців спроектовано на пейзажний досвід Фу Баоші, здобутий ним у провінції Сичуань. Серед великої кількості творів, які побачили світ у сичуанський період, особлива увага звернена до серії робіт "Пейзаж дощу", в якій яскраво проявилися інноваційні та трансформаційні тенденції майстра. Встановлено, що інноваційні тенденції мистецької практики Фу Баоші можуть бути охарактеризовані як один із важливих етапів формування нової індивідуальної техніки пейзажного живопису, що згодом була названа його іменем – "Баоші Цунь". Результати наукового дослідження дозволить по новому оцінити вклад Фу Баоші у скарбницю світового мистецтва. The aim of this study is to investigate the process of transformation of Fu Baoshi's artistic style during his residency in Chongqing, Sichuan Province, under the influence of the modernist tendencies of Chinese painting in the early 20th century. Comparative analysis of Fu Baoshi's works in the comparative context of the development of Chinese painting in the 20th century. Art-historical analysis of artistic and plastic characteristics of stylistically related works with regards to thematic unity, composition, applied painting techniques and means. The artistic and plastic characteristics of Fu Baoshi's works after his relocation to Sichuan Province demonstrate a unity reflected in thematic content, composition, applied painting techniques and means. Stylistically, his painting practice during that period was characterized by expressive innovative approaches influenced by the local landscape features and the aesthetic program of contemporary society. The following aspects of Fu Baoshi's artistic activity were explored: thematic range of works, their compositional characteristics, innovation of artistic language, and the possibilities of using painting material for the transformation of individual practice. Globalized synthetic considerations on the painting methods of contemporary artists were projected onto Fu Baoshi's landscape experience acquired in Sichuan Province. Among the numerous works produced during his Sichuan period, special attention is given to the series "Rainy Landscape", in which the master's innovative and transformative tendencies are particularly vivid. It has been established that the innovative tendencies of Fu Baoshi's artistic practice can be characterized as an important stage in the formation of a new individual technique of landscape painting, which was later named as "Baoshi Cun". The results of this research will contribute to a new assessment of Fu Baoshi's contribution to the treasury of world art. |
DOI: | 10.30857/2617-0272.2023.4.15 |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25721 |
ISSN: | 2617-0272 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Art and Design |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
artdes_2023_N4_P171-185.pdf | 1,3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.