Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27830
Назва: | Диджиталізація парадигми організаційно-економічного механізму управління закладом вищої освіти |
Інші назви: | Digitalization of the paradigm of the organizational and economic mechanism of higher education institution management |
Автори: | Лебедєв, Марко Клаудійович |
Ключові слова: | цифрова трансформація заклад вищої освіти конкурентоспроможність цифрові інструменти цифрові технології digital transformation higher education institution competitiveness digital tools digital technologies |
Дата публікації: | 29-лют-2024 |
Бібліографічний опис: | Лебедєв М. К. Диджиталізація парадигми організаційно-економічного механізму управління закладом вищої освіти / М. К. Лебедєв // Київський економічний науковий журнал. – 2024. – № 4. – С. 136-141. |
Source: | Київський економічний науковий журнал Kyiv Economic Scientific Journal |
Короткий огляд (реферат): | Статтю присвячено вивченню процесів цифровізації діяльності закладів вищої освіти. Зазначено, що широке впровадження інноваційних технологій, розповсюдження комп’ютерно-опосередкованої комунікації, інтеграція цифрових систем зумовила необхідність в синергії фахових знань та цифрової освіченості. У статті виокремлені основні виклики, з якими стикається ЗВО у створенні єдиного цифрового простору та застосуванні відповідних управлінських інструментів. Розглянуто використання сучасних захищених інформаційних систем у реаліях управління ЗВО. Ідентифіковано кібербезпеку як один з пріоритетних елементів балансу приватності та доступності даних. Проаналізовано перспективи використання цифрових каналів комунікації в репутаційному менеджменті університету. Визначено, що цифровізація управлінських процесів є засобом збереження актуальних позицій та підвищення конкурентоспроможності традиційного університету. The article discusses the challenges and potential of the higher education institution in proactively adapting, preserving, and strengthening its competitive positions in the context of digital transformation in the period of wide implementation of innovative technologies. The study methodology relies on scientific methods, including system analysis, synthesis, and specification, to identify the features of digitalization in higher education institutions. Various document management systems were analyzed using the comparison method. The integration of innovative technologies and knowledge-intensive industries, along with the widespread use of computer-mediated communication and digital systems, has made it important to combine professional knowledge with digital literacy. The potential implementation of modern digital systems in managing higher education institutions is currently being examined. The integration of multifunctional digital systems can be beneficial for improving internal processes within universities, as well as enhancing interaction with stakeholders and government agencies. Such systems create a unified information area, automate routine operations, reduce costs, harmonize the interaction of university services, enable monitoring, and improve the accuracy of planning and forecasting. The importance of balancing data confidentiality and availability is emphasized by the key role played by cybersecurity. The factors that can make the university information system vulnerable to both intentional and unintentional damage are outlined. The article highlights the main challenges faced by an educational institution in creating a unified digital area and applying modern management tools. The analysis explores the potential of digital communication channels for managing the reputation of an educational institution. It has been suggested that digitizing management processes is beneficial strategy for traditional universities in maintaining their current positions and increasing their competitiveness. Practical significance lies in identifying and analyzing the areas of the greatest potential for the growth of higher education institution in the context of digital transformation. |
DOI: | 10.32782/2786-765X/2024-4-19 |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27830 |
Faculty: | Інститут права та сучасних технологій |
Department: | Кафедра смарт-економіки |
ISSN: | 2786-765X (print) 2786-7668 (online) |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації (статті) Кафедра смарт-економіки (СЕ) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
LebedievM_KESJ_2024_P136-141.pdf | 328,37 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.