Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28235
Title: Chinese ancient folk traditional auspicious patterns in modern clothing design: an example of Su embroidery
Other Titles: Китайські оберегові візерунки та їхнє місце в сучасному дизайні одягу: приклад вишивки "Су"
Authors: Ding, Y
Kolosnichenko, O. V.
Keywords: культурна спадщина
традиційні китайські візерунки
дизайн одягу
мистецтво
сучасний дизайн
трансформація
дизайнерська практика
cultural heritage
traditional Chinese auspicious patterns
clothing design
art
contemporary design
transformation
design practice
Issue Date: 2024
Citation: Ding Y Chinese ancient folk traditional auspicious patterns in modern clothing design: an example of Su embroidery = Китайські оберегові візерунки та їхнє місце в сучасному дизайні одягу: приклад вишивки "Су" [Текст] / Y Ding, O. V. Kolosnichenko // Art and Design. - 2024. - № 3 (27). - С. 26-38.
Source: Art and Design
Abstract: У статті досліджується можливі шляхи інноваційної інтеграції традиційних китайських оберегових візерунків в сучасний дизайн одягу. Розглянуто питання збереження культурної значущості, адаптуючи візерунки до сучасної естетики, роблячи їх привабливими для сучасних смаків через спрощення, стилізацію та оновлену кольорову палітру. Під час проведення аналізу процесу еволюції, культурної конотації та дизайнерського застосування традиційних китайських оберегових візерунків використано метод історико-культурного аналізу, метод аналізу літератури та метод тематичних досліджень. Стаття демонструє, що інтеграція традиційних китайських оберегових візерунків у сучасний дизайн одягу може бути досягнута за допомогою інноваційних методів, таких як спрощення та стилізація. Ці підходи зберігають культурну сутність візерунків, роблячи їх актуальними та привабливими для сучасної моди, тим самим підвищуючи їхню практичну цінність у сучасному дизайнерському контексті. У статті представлено інноваційні методи адаптації традиційних китайських сприятливих візерунків до сучасної естетики через спрощення та модернізацію, що дозволяє зберегти їхню культурну сутність і водночас зробити їх актуальними для сучасної моди. Дослідження пропонує практичні методи інтеграції цих традиційних візерунків у сучасний дизайн одягу, підвищуючи їхню привабливість та зручність використання в сучасній індустрії моди.
The paper explores how traditional Chinese auspicious patterns can be innovatively integrated into modern clothing design. It addresses maintaining cultural significance while adapting patterns to contemporary aesthetics, making them appealing to modern tastes through simplification, stylization, and updated color palettes. The historical and cultural analysis method, literature analysis method, and case study method are used to analyze the evolution process, cultural connotation, and design application of traditional Chinese auspicious patterns. The paper demonstrates that the integration of traditional Chinese auspicious patterns into modern clothing design can be achieved through innovative methods such as simplification and stylization. These approaches maintain the cultural essence of the patterns while making them relevant and appealing for contemporary fashion, thereby enhancing their practical value in modern design contexts. The paper introduces innovative methods for adapting traditional Chinese auspicious patterns to modern aesthetics through simplification and modernization, preserving their cultural essence while making them relevant for contemporary fashion. The study provides practical techniques for integrating these traditional patterns into modern clothing design, enhancing their appeal and usability in today's fashion industry.
DOI: 10.30857/2617-0272.2024.3.2
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28235
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2024_N3_P026-038.pdf495,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.