Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28263
Title: Semiotics and Cognitive Dimensions in the Design of Corporate Visual Identity for Chemical Enterprises
Other Titles: Семіотичний та когнітивні виміри в дизайні корпоративної візуальної айдентики хімічних підприємств
Authors: Yezhova, Olga
Pashkevych, Kalina
Bezuhla, Ruslana
Sydorenko, Andriy
Tymofiienko, Bohdan
Keywords: visual identity
logo design
pattern
souvenir and printing products
packaging
corporate clothes
візуальна айдентика
дизайн логотипу
візерунок
сувенірна та друкована продукція
пакування
корпоративний одяг
Issue Date: 2024
Citation: Yezhova O., Pashkevych K., Bezuhla R., Sydorenko A., Tymofiienko B. Semiotics and Cognitive Dimensions in the Design of Corporate Visual Identity for Chemical Enterprises. Linguistic and Philosophical Investigations. 2024. Vol 23 (1), pp. 2011 -2020
Source: Linguistic and Philosophical Investigations
Abstract: This research explores the semiotic and cognitive dimensions underlying the design of corporate visual identity for chemical companies. Specifically, the study focuses on analyzing and systematizing the visual features of logos from leading global chemical enterprises to inform the development of a comprehensive design project for a chemical company's corporate identity. The research adopts a multidisciplinary approach, utilizing methods of visual and analytical analysis alongside a case study of 12 chemical companies' logos.The findings reveal common artistic and compositional strategies used in the visual identities of chemical enterprises. These logos predominantly feature geometric shapes such as circles, ellipses, squares, and crosses, and often incorporate stylized representations of laboratory equipment or natural elements to signify industry affiliation or environmental values. The use of color, particularly green, serves as a signifier of ecological responsibility.This study's systematic categorization of logo elements demonstrates how visual identity serves as a tool for brand representation and communication of core values. The research results in the creation of a corporate identity concept for SK CHEM (Ukraine), including a logo, pattern, corporate colors, and a range of branded materials, such as business cards, product packaging, and corporate clothes.
В роботі досліджено семіотичні та когнітивні виміри, що лежать в основі дизайну корпоративної візуальної ідентичності хімічних компаній. Зокрема, дослідження зосереджено на аналізі та систематизації візуальних особливостей логотипів провідних світових хімічних підприємств для розробки комплексного дизайн-проекту фірмового стилю хімічної компанії. У дослідженні використовується міждисциплінарний підхід, що включає методи візуального та аналітичного аналізу, а також тематичне дослідження логотипів 12 хімічних компаній. Отримані результати окреслюють загальні художні та композиційні стратегії, що використовуються у візуальних ідентичностях хімічних підприємств. Ці логотипи переважно мають геометричні форми, такі як кола, еліпси, квадрати та хрести, і часто включають стилізовані зображення лабораторного обладнання або природних елементів для позначення приналежності до галузі або екологічних цінностей. Використання кольору, особливо зеленого, служить ознакою екологічної відповідальності. Систематична категоризація елементів логотипу в цьому дослідженні демонструє, як візуальна айдентика слугує інструментом для представлення бренду та передачі основних цінностей. Результатом дослідження стало створення концепції фірмового стилю для СК ХІМ (Україна), що включає логотип, візерунок, корпоративні кольори, а також ряд брендованих матеріалів, таких як візитки, упаковка продукції, корпоративний одяг.
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28263
Faculty: Факультет дизайну
Department: Кафедра графічного дизайну
Кафедра мистецтва та дизайну костюма
ISSN: 18412394
2471-0881
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yezhova_Pashkevych_BezuhlaLPI_2024_Scopus.pdf711,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.