Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25173
Title: Теоретичні основи формування готовності до педагогічного дизайну у тренерів з футболу
Other Titles: Theoretical basics of the formation of readiness for pedagogical design in football coaches
Authors: Тименко, Володимир Володимирович
Keywords: філософія освіти
методологічні засади
педагогічний дизайн
тренери з футболу
множинний інтелект
philosophy of education
methodological principles
pedagogical design
football coaches
multiple intelligence
Issue Date: 2023
Citation: Тименко В. В. Теоретичні основи формування готовності до педагогічного дизайну у тренерів з футболу / В. В. Тименко // Physical Culture and Sport: Scientific Perspective. – 2023. – № 3. – С. 65-70.
Source: Physical Culture and Sport: Scientific Perspective
Abstract: У статті звертається увага на відповідність модернізованих дескрипторів Національної рамки кваліфікацій сучасній екзистенційно зорієнтованій філософії освіти. З’ясовуються і формулюються філософські і психолого-педагогічні засади формування готовності до педагогічного дизайну у тренерів з футболу. Підкреслюється відповідність різних філософських ідей різним видам освітньої філософії тренерів: традиційний освітній перенніалізм тренера – ідеалістичній філософії; освітній есенціалізм – його реалістичному світогляду; освітній прогресивізм – філософії прагматизму; освітній реконструкціонізм – філософії екзистенціалізму. Екзистенціалізм розглянуто як сучасну філософську теоретичну засаду формування готовності тренерів-реконструкціоністів до педагогічного дизайну – професійного наміру застосовувати інтерактивний метод у футбольно-ігровому проектуванні матчів, в розвитку футбольної культури та здобутті рівнів спеціалізованої спортивної освіти. Тренер-екзистенціаліст засобами педагогічного дизайну створює умови для вибору власної траєкторії розвитку кожним футболістом команди. Теорію "множинного інтелекту" Г. Гарднера визначено як психолого-педагогічну теоретичну засаду готовності тренера до педагогічного дизайну. Виокремлено складові "множинного інтелекту" тренера з футболу: практичну, емоційну, вербальну. Вказано на складові "механізму спортивної творчості" В. Клименка: психомоторику, енергопотенціал, критичність і на їх відповідність складовим "множинного інтелекту". Детально описано практичну складову і психомоторику як пріоритетні для творчого "множинного інтелекту" сучасного тренера з футболу.
The article draws attention to the conformity of the modernized descriptors of the National Framework of Qualifications with the modern existentially oriented philosophy of education. Philosophical and psychological-pedagogical principles of formation of readiness for pedagogical design among football coaches are clarified and formulated. Correspondence of various philosophical ideas to various types of educational philosophy of trainers is emphasized: traditional educational perennialism of the trainer – idealistic philosophy; educational essentialism – his realistic worldview; educational progressivism – philosophies of pragmatism; educational reconstructionism – philosophies of existentialism. Existentialism is considered as a modern philosophical theoretical basis for the formation of the readiness of reconstructionist coaches for pedagogical design – the professional intention to apply the interactive method in football and game design of matches, in the development of football culture and the acquisition of levels of specialized sports education. The existential coach creates the conditions for choosing his own development trajectory by each football player of the team by means of pedagogical design. G. Gardner's theory of "multiple intelligence" is defined as a psychological and pedagogical theoretical basis for the trainer's readiness for pedagogical design. The components of the "multiple intelligence" of a football coach are singled out: practical, emotional, verbal. The components of V. Klymenko's "mechanism of sports creativity" are indicated: psychomotor skills, energy potential, criticality and their correspondence to the components of "multiple intelligence". The practical component and psychomotor skills are described in detail as priority for the creative "multiple intelligence" of a modern football coach.
DOI: 10.31891/pcs.2023.3.8
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25173
Faculty: Факультет мистецтв і моди
Department: Кафедра професійної освіти в сфері технологій та дизайну
ISSN: 2786-6645
2786-6653 (online)
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра професійної освіти в сфері технологій та дизайну (ПОСТД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document.pdf398,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.