Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28233
Title: | Образ родини у тематичних картинах народного художника України Адольфа Івановича Лози |
Other Titles: | The image of the family in the thematic paintings of the national artist of Ukraine Adolph Loza |
Authors: | Лоза, Н. А. Носенко, А. І. |
Keywords: | творчість А. І. Лози тематичні композиції образ сім'ї образ матері образ батька образ дитини Одеська мистецька школа the work of A.I. Loza thematic compositions images of family images of mother images of father images of child Odesa Art School |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Лоза Н. А. Образ родини у тематичних картинах народного художника України Адольфа Івановича Лози [Текст] / Н. А. Лоза, А. І. Носенко // Art and Design. - 2024. - № 3 (27). - С. 218-232. |
Source: | Art and Design |
Abstract: | Мета статті – дослідити особливості образів родини у живописних композиціях Адольфа Івановича Лози (1931-2004) в контексті часу їх створення; дати інтерпретацію змісту образів матері, батька, дитини та проаналізувати їх з позиції втілення позачасових архетипів. В дослідженні застосовано історико-культурологічний, мистецтвознавчий художньо-стилістичний, компаративний, іконографічний та іконологічний методи. Проаналізовано тему родини у картинах майстра, до якої він звертався протягом усього творчого життя. Виявлено основні образи: матір, батько, дитинство, сім’я як цілісність. В образі матері-берегині виявлено значення особистих вражень та спогадів дитинства, війни та післявоєнних років. Зважаючи на це, автор створив узагальнений образ Матері-жінки-землі, що народжує, годує, береже, піклується про майбутнє покоління, тим продовжує рід і зберігає традиції. Показано, що образ Батька безпосередньо пов’язано з образом дитини (сина). У композиціях вони виступають як єдність не тільки візуально, але символічно між поколіннями – одне виростає з іншого, спирається на досвід та зростає фізично, ментально та духовно. В образах дитинства художник розкриває тему зростання, дорослішання. Встановлено, що образи родини у творчості художника є втіленням позачасових архетипів, що виводить образний лад творів митця на інший глобально-міфологічний рівень. Вивчено образи родини у тематичних композиціях А. І. Лози в контексті часу та особистого досвіду митця; проаналізовано змістову основу образів матері, батька, дитини у взаємозв’язку з проблематикою національної ментальності та загальних архетипів. Результати дослідження необхідні для створення цілісної картини історії мистецтва України та зокрема Одеської мистецької школи. Purpose of the article is to study the peculiarities of family images in the pictorial compositions of Adolf Ivanovich Loza (1931-2004) in the context of the time of their creation; to give an interpretation to the content of the images of the mother, the father, the child, and to analyze them from the standpoint of the embodiment of timeless archetypes. Historical and cultural, artistic and stylistic, comparative, iconographic and iconological methods were employed in the research. The article analyzes the theme of family in the artist's paintings, which he addressed throughout his creative life. The main images are revealed: mother, father, childhood, family as a whole. The meaning of personal impressions and memories of childhood, the war and the post-war years is revealed in the image of the mother-berehynia. With this in mind, the author created a generalized image of the Mother-Woman-Earth, who gives birth, feeds, protects, takes care of the future generation, thereby continuing the family and preserving traditions. It is shown that the image of the Father is directly related to the image of the child (son). In the compositions, they act as a unity between generations, not only visually, but symbolically – one grows out of another, relies on experience and grows physically, mentally and spiritually. In the images of childhood, the artist reveals the theme of growth, growing up. It was found out that the images of the family in the artist’s works are the embodiment of timeless archetypes, which brings the imagery of the artist’s works to another global-mythological level. The images of the family in A. I. Loza's thematic compositions are studied in the context of the artist's time and personal experience; the semantic basis of the images of mother, father, and child is analyzed in relation to the problems of national mentality and common archetypes. The results of the research are necessary to create a complete picture of the art history of Ukraine and, in particular, the Odesa Art School. |
DOI: | 10.30857/2617-0272.2024.3.18 |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/28233 |
ISSN: | 2617-0272 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Art and Design |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
artdes_2024_N3_P218-232.pdf | 933,87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.