Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/31746
Title: Визначення організаційно-дидактичних умов індивідуалізації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей засобами гейміфікації
Other Titles: Defining organizational and didactic conditions for individualizing instruction for computer science students through gamification
Authors: Махович, Інна
Keywords: gamification
індивідуалізація навчання
гейміфікація
організаційно-дидактичні умови
Issue Date: 22-Oct-2025
Citation: Махович І. Визначення організаційно-дидактичних умов індивідуалізації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей засобами гейміфікації / І. Махович // Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). - 2025. - № 10 (56). - С. 722–731.
Source: Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)
Abstract: In the article the author analyzes the scientific works of contemporary Ukrainian scholars to define the organizational and didactic conditions for individualizing instruction for computer science students through gamification. The author also summarizes the approaches of contemporary Ukrainian scientists to understanding the content and essence of the concepts of “pedagogical conditions,” “didactic conditions,” “organizational and pedagogical conditions,” “organizational and didactic conditions” and provides the author’s definition of the concept of “organizational and didactic conditions for individualizing instruction of computer science students through gamification.” We regard organizational and didactic conditions for individualizing instruction of computer science students through gamification as a set of interdependent and interrelated didactic components (educational content, patterns and principles of learning, forms of organization, methods, techniques, and means of learning), whose functioning in the educational process of a higher education institution ensures the creation of an educational environment in which they can reveal and realize their creative potential (in terms of forming and developing professional competence) in accordance with their individual (individual psychological and individual typological) characteristics. The organizational and didactic conditions for individualizing instruction of computer science students through gamification include: 1) stimulating motivation to develop digital competence among computer science students as one of the key competences for lifelong learning; 2) creating an information and educational environment for the implementation of the gamification method as a component of the information and educational environment for the professional training of computer science students; 3) activating the use of the gamification technique as a means of individualizing instruction of students; 4) reflection on the dynamics of forming and developing of digital competence as one of the key competences for lifelong learning as a result of the individualizing instruction through the use of gamification. The implementation of specified organizational and didactic conditions in the educational process of higher education institutions ensures the effective individualization of instruction for computer science students through gamification, contributing to the formation of their digital competence as one of the key competences for lifelong learning.
У статті авторка здійснює аналіз наукової педагогічної літератури задля визначення організаційно-дидактичних умов індивідуалізації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей засобами гейміфікації. Також у статті узагальнено підходи сучасних українських учених до розуміння змісту і сутності понять «педагогічні умови», «дидактичні умови», «організаційно-педагогічні умови», «організаційно-дидактичні умови» і надає власне визначення поняття «організаційно-дидактичні умови індивідуалізації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей засобами гейміфікації». Організаційно-дидактичні умови індивідуалізації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей засобами гейміфікації розуміємо як сукупність взаємозалежних і взаємопов’язаних дидактичних компонентів (зміст освіти, закономірності і принципи навчання, форми організації, методи, прийоми і засоби навчання), функціонування яких в освітньому процесі закладу вищої освіти забезпечує створення такого освітнього середовища, у якому вони мають змогу розкрити і реалізувати свій творчий потенціал (щодо формування і розвитку професійної компетентності) відповідно до індивідуальних (індивідуально-психологічних й індивідуально-типологічних) особливостей. До організаційно-дидактичних умов індивідуалізації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей засобами гейміфікації віднесено: 1) стимулювання мотивації формування цифрової компетентності студентів комп’ютерних спеціальностей як однієї з ключових компетентностей для навчання впродовж життя; 2) створення інформаційно-освітнього середовища для реалізації методу гейміфікації як компоненти інформаційно-освітнього середовища фахової підготовки студентів комп’ютерних спеціальностей; 3) активізацію застосування методу гейміфікації як засобу індивідуалізації навчання студентів; 4) рефлексію динаміки формування і розвитку цифрової компетентності як однієї з ключових компетентностей для навчання впродовж життя як результату індивідуалізації навчання через застосування методу гейміфікації. Реалізація визначених організаційно-дидактичних умов в освітньому процесі закладу вищої освіти забезпечує ефективну індивідуалізацію навчання студентів комп’ютерних спеціальностей засобами гейміфікації й сприяє формуванню в них цифрової компетентності як однієї з ключових компетентностей для навчання впродовж життя.
DOI: 10.52058/2786-4952-2025-10(56)-722-731
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/31746
Faculty: Навчально-науковий інститут культури і креативних індустрій
Department: Кафедра філології та перекладу (ФП)
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.